cultura

8 minuti e 56 secondi di lettura
Torna l'appuntamento del venerdì sera con Liguria Ancheu. La trasmissione legati ai dialetti regionali in diretta dalle 21 su Primocanale, questa sera, affronterà le parlate della Valbormida con l'arte del vetro altarese e lo spirito scanzonato e sociale delle ragazze Gau provenienti dalla Valbisagno. Tutto con la sapienza del professor Franco Bampi e la possibilità di intervenire da casa attraverso il numero verde 800640771. A metà il telegiornale della settimana in dialetto curato da Fabio Canessa. A seguire una breve anticipazione con relativa traduzione.


VERSO E REGIONALE, O BERLUSCONI A ZENA: “ZU E TASCE”
De longo ciu vexin l’apontamento co-e eleçioin regionale, Primocanale o va avanti a parlâ co-i protagonisti. Sabbo pasou o Silvio Berlusconi, cappo de Forza Italia, intervistou da-o diretô Luigi Leone, o l’à mostrou a seu riçetta liberale pe-a Liguria: “Zu e tasce pe repigiase e fâ montâ i consummi, o travaggio e o goâgno pe-o fisco”. Zena comme primma sciortia da campagna eletorale, ‘na çernia no pe caxo: “Da sempre vêgno in Liguria e i momenti belli do vilezzo l’ò pasæ de longo chì”, l’à dito o Berlusconi. Dapeu o benixe l’unitæ do çentrodrita, torna atrovâ anche in Liguria, contra o personaliximo di partii picin. E pròpio o seu candidou, o Giovanni Toti, into faccia a faccia con l’Alice Salvatore di 5 Stelle, o l’à parlou de tagiâ i straggi, “però sensa privatizâ”, o l’à azonto. D’acòrdio tutti doî contra a politica do ciumento, ma s’alontann-an in scê infrastrutue. “Bezeugna pensâ in grande pe-o pòrto de Zena, ma gh’é o problema de ferovie”, dixe o Toti. Risponde a Salvatore: “Pe ese competitivi, louâ primma in sciâ tròppa burocraçia”. In scî mæximi temi s’é scontrou ascì o candidou indipendente Enrico Musso e o Lucco Pastoin. “Gronda e Terso Valico, fali a-a spedîa? No, coscì no va ben, i loei van fæti se gh’é ‘na lògica”, repicca a-o Musso o candidou de Rete a Sinistra. E insemme aseguan: “No semmo niatri che levemmo di voti a-i candidæ ciu gròsci. Dòppo o voto nisciunn-a aliansa”.

EVENTUALE BREVE SU MALTEMPO [NO COPERTURA]

PRÆ SEPIA O TORNA IN LIBERTÆ DÒPPO QUATTR’ANNI 
Decorensa di termini: con sta raxon præ Riccardo Seppia o l’é stæto misso feua de prexon. O pasou pareco de Sestri Ponente o l’ea stæto giudicou corpeive d’abuxi ligæ a-a pedofilia e d’avei dæto da consumâ da dröga a-o seminarista Emanuele Alfano, coscì o l’ea stæto condanou in primmo e in segondo graddo a 9 anni e mezo de prexon. A Corte de Casaçion, a-a quæ o l’aiva fæto ricorso l’anno pasou, a l’aiva sbifou in parte a condanna rinviando o processo a ‘n’atra seçion da corte d’apello pe fâ o conto da neuva penn-a, ma intanto l’é scheito o limite pe-a detençion preventiva, ch’o l’é de 4 anni. Oua o præve o doviæ vegnî ospitou inte ‘na comunitæ de sostegno per religioxi. E gh’é za chi dixe che, se ghe vegnisse retiou a sospenscion ‘a divinis’, o poriæ finn-a tornâ a dî Messa.

CONCORDIA MESCIÂ PE L’URTIMA VÒTTA: “TRAVAGGIO UNICO”
Stavòtta o l’é stæto davei l’urtimo viægio pe-a Costa Concordia, stramuâ da-o baçî do Vte de Pra a quello di ciantê davanti a-a Mænn-a. Intrâ de proa, rebelâ da doî rimorchiatoî, a s’é pöi regjâ pe poei ormezâ a-a banchinn-a. “Quand’an tiou a primma çimma me son rescioou, o l’é stæto un travaggio unico inta stöia da mainaia”, l’à comentou o Vincenzo Melone, comandante da Capitaneria de Porto de Zena. Intensa a testimoniansa do Gatti, o cappo di pilòtti ch’an controlou e operaçioin: “Inta nevegaçion de neutte, a bòrdo da Concordia, gh’aiva da pösame un pitin primma de comensâ e maneuvre. Me son arecoviou inte ‘na parte ch’a l’ea stæta pe tanto tempo sott’ægoa e me son acoegou in sce ‘na vegia branda, li ò sentio o spirito da nave”. E fòscia se peu parlâ pròpio de segonda vitta, perché do stracco vegniâ sarvou 55 mia tonei d’âsâ e 2 mia de rammo, saiva a dî o 90% da strutua.

O “GIO” IN LIGURIA, TANTI CÒSTI MA PÖCHI GOÂGNI
O Gio d’Italia in Liguria, e primme çinque tappe de l’ediçion 2015 an baxou a nòstra region, da Ponente a Levante, da-i monti a-o mâ. Domenega pasâ l’é tocou a-i zeneixi dâ o benvegnuo a-a caravana, co-a çitæ tenta de reuza e o trionfo do Viviani a l’arivo in via XX Setembre. A machina organizativa a l’é costâ a-a Region 2 mioin e mezo, ma e recheite no pan stæte quelle ateize. Ninte tutto pin, comme conferma i lucandê do Ponente, e da ciu voxe se leva o cöo polemico se no fise o caxo de spende quelli dinæ pe sfrûtâ megio l’ocaxon de l’Expo de Milan.



VERSO LE REGIONALI, BERLUSCONI A GENOVA: “GIÙ LE TASSE”
Sempre più vicino l’appuntamento con le elezioni regionali, Primocanale continua a parlare coi protagonisti. Sabato scorso Silvio Berlusconi, leader di Forza Italia, intervistato dal direttore Luigi Leone, ha spiegato la sua ricetta liberale per la Liguria: “Giù le tasse per ripartire e aumentare i consumi, il lavoro e le entrati fiscali”. Genova come prima uscita della campagna elettorale, una scelta non casuale: “Da sempre vengo in Liguria e i momenti belli delle vacanze li ho passati sempre qui”, ha detto Berlusconi. Poi benedice l’unità del centrodestra, ritrovata anche in Liguria, contro il personalismo dei piccoli partiti. E proprio il suo candidato, Giovanni Toti, nel faccia a faccia con Alice Salvatore dei 5 Stelle, ha parlato di tagliare gli sprechi, “però senza privatizzare”, ha aggiunto. D’accordo entrambi contro la politica del cemento, ma divergono sulle infrastrutture. “Bisogna pensare in grande per il porto di Genova, ma c’è il problema delle ferrovie”, dice Toti. Risponde la Salvatore: “Per essere competitivi, lavorare prima sulla troppa burocrazia”. Sugli stessi temi si sono scontrati anche il candidato indipendente Enrico Musso e Luca Pastorino: “Gronda e Terzo Valico, farli subito? No, così non va bene, le opere vanno fatte se c’è una logica”, replica a Musso il candidato di Rete a Sinistra. E insieme assicurano: “Non siamo noi a togliere voti ai candidati maggiori. Dopo il voto nessuna alleanza”.

EVENTUALE BREVE SU MALTEMPO [NO COPERTURA]

DON SEPPIA TORNA IN LIBERTÀ DOPO QUATTRO ANNI
Decorrenza dei termini: con questa motivazione don Riccardo Seppia è stato scarcerato. L’ex parroco di Sestri Ponente era stato giudicato colpevole di abusi legati alla pedofilia e cessione di stupefacenti al seminarista Emanuele Alfano, perciò era stato condannato in primo e in secondo grado a 9 anni e mezzo di prigione. La Corte di Cassazione, alla quale aveva presentato ricorso l’anno scorso, aveva annullato in parte la condanna rinviando il processo a un’altra sezione della corte d’appello per ricalcolare la pena, ma nel frattempo è scaduto il limite per la detenzione preventiva, che è di 4 anni. Ora il sacerdote dovrebbe essere ospitato in una comunità di sostegno per religiosi. E c’è già chi dice che, se gli venisse revocata la sospensione ‘a divinis’, potrebbe persino tornare a dire Messa.

CONCORDIA SPOSTATA PER L’ULTIMA VOLTA: “LAVORO UNICO”
Stavolta è stato davvero l’ultimo viaggio per la Costa Concordia, trasferita dal bacino del Vte di Pra’ a quello dei cantieri di fronte alla Marina. Entrata di prua, trascinata da due rimorchiatori, ha poi girato su se stessa per poter ormeggiare alla banchina. “Quando hanno teso il primo cavo ho tirato un sospiro di sollievo, è stato un lavoro unico nella storia della marineria”, ha commentato Vincenzo Melone, comandante della Capitaneria di Porto di Genova. Intensa la testimonianza di Gatti, il capo dei piloti che hanno coordinato le operazioni: “Durante la navigazione notturna, a bordo della Concordia, dovevo riposarmi un poco prima di iniziare le manovre. Ho trovato riparo in una parte a lungo sommersa e mi sono coricato su una vecchia sdraio, lì ho sentito lo spirito della nave”. E forse si può parlare proprio di seconda vita, perché dal relitto verranno recuperate 55 mila tonnellate d’acciaio e 2 mila di rame, equivalenti al 90% della struttura.

IL “GIRO” IN LIGURIA, TANTI COSTI MA POCHI BENEFICI
Il Giro d’Italia in Liguria, le prime cinque tappe dell’edizione 2015 hanno baciato la nostra regione, da Ponente a Levante, dai monti al mare. Domenica scorsa è toccato ai genovesi dare il benvenuto alla carovana, con la città colorata di rosa e il trionfo di Viviani all’arrivo in via XX Settembre. La macchina organizzativa è costata alla Regione 2 milioni e mezzo, ma le ricadute non sembrano state quelle attese. Niente tutto esaurito, come confermano gli albergatori del Ponente, e da più voci si alza il coro polemico se non fosse meglio spendere quei soldi per sfruttare meglio l’occasione dell’Expo di Milano.