cultura

9 minuti e 30 secondi di lettura
L'appuntamento è in diretta su Primocanale a partire dalle 21 come ogni venerdì sera: torna Liguria Ancheu, la trasmissione dedicata alle parlate delle quattro province.

Argomenti della serata in compagnia di Franco Bampi, ospite fisso del format, saranno la scoperta degli angoli più suggestivi della regione attraverso gli scatti di due fotografi. Ma poi anche i consigli dei maestri degli innesti a livello floricolo. Tutto condito dalla bontà del cioccolato pasquale. Non mancherà l'interazione con il pubblico da casa che attraverso il numero verde 800640771 potrà interagire con gli ospiti in studio.

Protagonista anche il tg settimanale in genovese curato da Fabio Canessa. A seguire una sintesi della scaletta con relativa traduzione:

ATACCO DI TERORISTI A TUNEXI, 4 MÒRTI ITALIEN
L’Italia a cianze i conçitæn mòrti inte l’atacco teroristico de Tunexi, donde mâcordì pasou trei òmmi ingiarmæ da sordatti an çercou d’intrâ into Parlamento e dapeu rapîo un gruppo de turisti in vixita a-o muzeo do Bardo. E vitime italiann-e saivan 4, numero in ateiza d’ese confermou. ‘Na trentenn-a de personn-e son arestæ in ostaggio a-i jihadisti primma de l’intervento de fòrse speciale de poliscia. O conto de vitime o l’é montou a 25, di quæ 18 saivan turisti foresti e 5 tunexin, compreizo doî di teroristi. Tra-i italien, i ferii saivan 11. ‘Na parte de personn-e pigiæ inte l’atacco ean in croxea co-a Costa Fascinosa. A nave a l’ea partia da Sann-a a domenega primma. Apenn-a saciuo de l’asato, tutti i pasagê apreuvo a vixitâ a çitæ son stæti ciamæ a bòrdo e tutte e escurscioin in programma sbifæ. ‘N’atra nave ormezâ a Tunexi inte quello momento a l’ea l’Msc Splendida, ch’a portava i studenti de classe quinte de l’instituto noutico San Zòrzo de Zena. Pe mouma, a prescide da scheua a l’aiva decizo de scasâ a tappa tunexinn-a, tanto che nisciun, ni figeu ni profesoî, l’é chinou zu da-a nave. Tutti doî i barchi an za lasciou Tunexi. L’atto o l’é stæto rivendicou da-i jihadisti do stato islamico, a-i quæ o governo tunexin o l’à deciarou goæra. “Quello ch’ei visto a l’é solo a primma stissa d’ægoa”, à dito i islamisti prometendo di atri atacchi. Îsou o livello d’alerta in Italia pe-o reizego d’açioin teroristiche e a proteçion di confin.

GANASCEUIE E REGALLI, BURASCA IN SCE LUPI E A SEU CRICCA
Neuvo scandalo in politica: ‘n’investigaçion fiorentinn-a in scî gren travaggi pubrichi a l’à misso in luxe un gio de lacce, incontri e ganasceuie ch’o vedde intrigæ, tra-i atri, di membri da strutua governativa. O ministro di traspòrti, o Maurizio Lupi, o l’à anonçiou e dimiscioin. Da-i papê da procua l’é vegnuo feua de tutto: da-o Lupi ch’o fava arecomandâ seu figgio da l’Ercole Incalza, cappo strutua a-o Ministeio de Infrastrutue, a-o “scistema” pe manovrâ l’asegnaçion di loei pubrichi, a-i regalli caistrioxi fæti a-o ministro e a-a seu cricca, finn-a i e çenn-e organizæ pe tiâ sciu di fondi “inte l’interesse do Lupi”. Tanti particolæ son sâtæ feua da-e interçetaçioin telefoniche e ne sponta de longo di neuvi. 51 i indagæ, 4 arestæ: l’Incalza, o seu conlaboratô Parcella e i imprenditoî Perotti e Cavallo, che o Lupi o l’avieiva misso a gestî i mastrussi in scî contræti tra l’aministraçion e e dite privæ. Investia anche a famiggia do ministro, co-o figgio Luca ch’o l’anava da-o Cavallo pe fase trovâ ‘n travaggio e a mogê Emanuela Dalmiglio, lê ascì prezente a-i incontri e destinataia di regalli.

PASTOIN E PAGAN, I DOÎ ÒMMI DA SCINISTRA ANTI PAITA
Comensa a pigiâ forma a scinistra anti Paita in vista de regionale de mazzo in Liguria. A sponciâ gh’é o Cofferati, sciortio bruxou da-e primaie, ch’o dà a benediçion a-o Lucco Pastoin, discidente do Pd vexin a-a corente do Civati. “A sto ponto – dixe o Cofferati – a Ræ a scinistra, e asociaçioin, i movimenti e a societæ çivile devan fâ un passo. O Pastoin o l’aviâ o mæ arembo. O l’é ‘n zoeno con gran pascion e bravua. A seu candidatua a l’arve a poscibilitæ de vedde in Liguria un quaddro despægio da quello ch’o s’é visto fin oua”. Anche Sel a sta co-o Pastoin, ma candidou a portâ a bandea da scinistra gh’é o Zòrzo Pagan ascì, pasou scindico de Spezza e za sostegnuo da Rifondaçion Comunista, ch’o sciortiâ da-o Pd tra no goæi e o prezentiâ ‘na lista çivica pe-e eleçioin che vegnan. Tutti doî se son diti disponibili a çercâ ‘n acòrdio, ma o comitato do Pagan o s’imponta: “O Pastoin o l’ariva tardi, o Pagan o l’à za riçevuo l’adexon de tantiscime asociaçioin e gruppi politichi”.

ECLISCI DE SÔ, TANTI APASCIONÆ CO-I EUGGI PONTÆ IN ÇÊ
Tutti co-o nazo in sciu sto venardì pe amiâ l’eclisci parçiale de sô, che inte çitæ do Nord Ovest o l’é parsciuo ascozo pe-o 70%. Inta matinâ a lunn-a a l’é pasâ davanti a-a nòstra stella pe pöco ciu de doe oe. Un fenòmeno ræo, ch’o se poriâ oservâ torna into nòstro paize do 2022. Tante gente se son dæte apontamento in ciassa De Feræ, a l’oservatöio do Righi, pin de scolai, e sotta o Gazzo a Sestri Ponente con binòcoli e spegetti pe proteze i euggi.

ATTENTATO TERRORISTICO A TUNISI, 4 MORTI ITALIANI
L’Italia piange i connazionali morti nell’attacco terroristico di Tunisi, dove mercoledì scorso tre uomini travestiti da soldati hanno tentato di entrare in Parlamento e poi sequestrato un gruppo di turisti in visita al museo del Bardo. Le vittime italiane sarebbero quattro, numero in attesa di essere confermato. Una trentina di persone sono rimaste ostaggio degli jihadisti prima dell’intervento delle forze speciali di polizia. Il bilancio delle vittime è salito a 25, dei quali 18 sarebbero turisti stranieri e 5 tunisini, compresi due dei terroristi. Tra gli italiani, i feriti sarebbero 11. Parte delle persone coinvolte nell’attacco erano in crociera con la Costa Fascinosa. La nave era partita da Savona la domenica precedente. Appena appreso dell’attentato, tutti i passeggeri che stavano visitando la città sono stati richiamati a bordo e tutte le escursioni in programma annullate. Un’altra nave ormeggiata a Tunisi in quel momento era l’Msc Splendida, che portava gli studenti delle classi quinte dell’istituto nautico San Giorgio di Genova. Per fortuna, la preside della scuola aveva deciso di cancellare la tappa tunisina, cosicché nessuno, né ragazzi né professori, è sceso dalla nave. Entrambe le navi hanno già lasciato Tunisi. L’atto è stato rivendicato dagli jihadisti dello stato islamico, ai quali il governo tunisino ha dichiarato guerra. “Quello che avete visto è solo la primma goccia di pioggia”, hanno detto gli islamisti promettendo altri attentati. Alzato il livello d’allerta in Italia per il rischio di azioni terroristiche e per la protezione dei confini

TANGENTI E REGALI, BUFERA SU LUPI E IL SUO ENTOURAGE
Nuovo scandalo in politica: un’inchiesta fiorentina sulle grandi opere pubbliche ha messo in luce un giro dio regali, incontri e tangenti che vede coinvolti, tra gli altri, membri della struttura governativa. Il ministro dei trasporti Maurizio Lupi ha annunciato le dimissioni. Dalle carte della procura è emerso di tutto: da Lupi che faceva raccomandare proprio figlio da Ettore Incalza, capo struttura al Ministero delle Infrastrutture, al “sistema” per manovrare l’assegnazione dei lavori pubblici, ai regali dispendiosi fatti al ministro e al suo seguito, fino alle cene organizzate per reperire fondi “nell’interesse di Lupi”. Tanti particolari sono usciti dalle intercettazioni telefoniche e ne spuntano continuamente di nuovi. 51 gli indagati, 4 arrestati: Incalza, il suo collaboratore Parcella e gli imprenditori Perotti e Cavallo, che Lupi avrebbe messo a gestire gli illeciti sugli appalti tra l’amministrazione e le ditte private. Coinvolta anche la famiglia del ministro, col figlio Luca che andava da Cavallo per farsi trovare un lavoro e la moglie Emanuela Dalmiglio, anche lei presente agli incontri e destinataria dei regali.

PASTORINO E PAGANO, I DUE UOMINI DELLA SINISTRA ANTI PAITA
Comincia a prendere forma la sinistra anti Paita in vista delle regionali di maggio in Liguria. A spingere è Cofferati, uscito danneggiato dalle primarie, che dà la benedizione a Luca Pastorino, dissidente del Pd vicino alla corrente di Civati. “A questo punto – dice Cofferati – la Rete a sinistra, le associazioni, i movimenti e la società civile devono fare un passo. Pastorino avrà il mio appoggio. È un giovane con grande passione e bravura. La sua candidatura apre la possibilità di vedere in Liguria un quadro diverso da quello visto sin ora”. Anche Sel sta con Pastorino, ma candidato a portare la bandiera della sinistra c’è anche Giorgio Pagano, ex sindaco della Spezia e già sostenuto da Rifondazione Comunista, che uscirà a breve dal Pd e presenterà una listia civica per le imminenti elezioni. Entrambi si sono detti disponibili a cercare un accordo, ma il comitato pro Pagano s’impunta: “Pastorino arriva in ritardo, Pagano ha già ricevuto l’adesione di tantissime associazioni e gruppi politici”.

ECLISSI DI SOLE, TANTI APPASSIONATI CON GLI OCCHI PUNTATI AL CIELO
Tutti col naso all’insù questo venerdì per ammirare l’eclissi parziale di sole, che nelle città del Nord Ovest è apparso oscurato per il 70%. In mattinata la luna è passata davanti alla nostra stella per poco più di due ore. Un fenomeno raro, che si potrà osservare nuovamente nel nostro paese nel 2022. Diverse persone si sono date appuntamento in piazza De Ferrari all’osservatorio del Righi, gremito di studenti, e sotto il monte Gazzo a Sestri Ponente con binocoli e occhialini per proteggere gli occhi.