cultura

8 minuti e 20 secondi di lettura

Protagonista della puntata di Liguria Ancheu in onda questa sera a partire dalle 21 sarà la parlata di Fontanigorda.

All'interno della trasmissione che ogni venerdì sera porta in diretta i dialetti di tutta la regione Liguria emergeranno le parlate del piccolo paese d'entroterra tra tradizioni, sapori e antichi mestieri.

Questo, come sempr,e con la presenza fissa del professor Franco Bampi e delle telefonate del pubblico da casa. A metà serata, il consueto spazio dedicato al tg della settimana a cura di Fabio Canessa.

A seguire una sintesi della scaletta con relativa traduzione:

PASSA O NEUVO PUC CON GRONDA E TERSO VALICO
Aprovou da-o Conseggio do Comun o nuevo Puc (o vegio Cian Regolatô), ch’o disegna a çitæ de Zena pe-i pròscimi dex’anni. A-a zonta gh’é vosciuo l’agiutto de l’Udc pe arancâ o numero di voti necesai. Drita e Movimento 5 Stelle contrai. O cian o prevedde a poscibilitæ de construe in scî bricchi, a galeria sotta o pòrto, o stramuo de petrolee a San Pê d’Ænn-a, o nueuvo uspiâ Galliera e sorviatutto a Gronda de Ponente e o Terso Valico. In cangio no se parla da converscion do scito pasou de l’Esaote a Sestri Ponente ni de l’estenscion da metropolitann-a dòppo Brignole. Sodisfæto o scindico Döia e i seu sostegnitoî, ma da-i 5 Stelle ariva ‘na dua contestaçion: “In campagna eletorale aivan promisso ninte consummo de teritöio, traspòrti, uspiæ, conservaçion da richessa pubrica: no l’é stæto mantegnuo ninte”. Anche pe-o Rixi a l’é ‘na “propòsta incoerente co-o programma do Döia” comme quelle che “vegnan de longo votæ primma de eleçioin”.

VENTO FÒRTE, GOASTI IN SCÊ FEROVIE E INTI PÒRTI 
I previzoî gh’aivan visto ciæo: da-a notoann-a de zeuggia a Liguria a l’é stæta investia da ‘n fòrte vento de tramontann-a ch’o l’à regalou un çê schilente ma caxonou ascì di goasti. A ferovia Zena-Vintimiggia a l’é arestâ ferma pe do bello pe corpa di erboi cheiti in scî cavi e in scî binai. Tanti interventi di pompê tra San Remmo e Impeia pe rammi e atre cöse abatue, ma o gròsso do travaggio o l’é stæto a Villa Faradi donde ‘n tòcco de bòsco o l’à pigiou feugo. A Zena Sorvielevâ interdita a-e möto, seræ i parchi e i çimitei. Into pòrto de Pra-Votri ‘na nave de 350 metri a l’à rotto i ormezzi apreuvo a-e rafeghe, no goæi lontan da-o stracco da Costa Concordia.

ANCHE FORZA ITALIA CO-O RIXI, NCD AMIGO “SCÒMODO” DA PAITA
Va avanti a corsa a-e regionale de mazzo. Dòppo a candidatua do Gâventa avansâ da-o coordinatô ligure de Forza Italia, Sandro Biasotti, a drita a se mette tutta in çercio in gio a-o Doardo Rixi. Amanca solo l’ofiçialitæ pe consacrâ o vice segretaio federale leghista, za beneixio da-o Salvini, comme aversaio da Paita. L’Ncd, però, o no l’é da mæxima. O seu coordinatô regionale, Eugenio Minasso, o s’é tiou feua da l’acòrdio, e pâ sempre ciu viaxa l’ipòtexi che o partio o sostegniâ pròppio a candidâ da scinistra. ‘Na bugna pronta a scciupâ, perché o segretaio regionale do Pd, Giovanni Lunardon, o l’à dito ciæo che, inta coaliçion da Paita pe ‘na lista popolare comme l’Ncd no ghe saiva pòsto.

SESTRI PONENTE, PICÂ A 12 ANNI DA ‘NA “BULLA” DE 17
Impia de bòtte da ‘na figgia de 17 anni con tanto de spetatoî a repigiâ a scena co-o telefonin. Vitima de l’urtima bulaia ‘na figeua de 12 anni, pigiâ a casci, mascæ, dentæ e spui inti giardin de Villa Rosci, a Sestri Ponente. Into video, spantegou in sciâ Ræ, atri zoeni ascistan a-a sciacadda sensa intervegnî e pan finn-a demoase. Oua a “bulla”, ch’a no s’é mostrâ pentia do gesto ma solo aximâ d’avei inderê o telefonin, a doviâ risponde de lexoin agravæ. Indagæ da-a poliscia anche ‘n’atra figgia de 16 anni e a-o manco trei di figeu prezenti. “No semmo intervegnui perché aivimo poia de pigiale niatri ascì”, an dito a-i investigatoî. E in sce Facebook se descadenn-a a raggia e l’indignaçion di zeneixi a-a vista de imagine da violensa.

QUÆXIMA, O BAGNASCO O FA CATECHEXI IN SCE YOUTUBE
O cardinâ Bagnasco, arçivescovo de Zena e prescidente da Cei, o l’à çernuo d’adeuviâ i “new media” pe catechizâ i fedeli. ‘Na novitæ pe-a çitæ, ma no pe-a Gexa, se pensemmo che finn-a o Pappa o twitta za da pe coscì. In ocaxon da Quæxima o Bagnasco o parliâ in primma personn-a a-i zeneixi atraverso o canâ YouTube de “Il Cittadino”. Pe ciaschedun di pròscimi venardì un video dedicou a-i temmi da Quæxima e da Setemann-a Santa.


PASSA IL NUOVO PUC CON GRONDA E TERZO VALICO
Approvato dal Consiglio Comunale il nuovo Puc (il vecchio Piano Regolatore), che disegna la città di Genova per i prossimi dieci anni. Per la giunta è stato indispensabile l’aiuto dell’Udc per strappare il numero di voti necessari. Centrodestra e Movimento 5 Stelle contrari. Il piano prevede la possibilità di costruire in collina, il tunnel sub-portuale, il trasferimento delle petroliere a Sampierdarena, il nuovo ospedale Galliera e soprattutto la Gronda di Ponente e il Terzo Valico. Non si parla, invece, della riconversione dell’ex area Esaote a Sestri Ponente né dell’estensione della metropolitana oltre Brignole. Soddisfatti il sindaco Doria e i suoi sostenitori, ma dai 5 Stelle arriva una dura contestazione: “In campagna elettorale avevano promesso zero consumo di territorio, trasporti, ospedali, conservazione del patrimonio pubblico: nulla è stato mantenuto”. Anche per Rixi è una “proposta incoerente col programma di Doria” come quelle che vegnono sempre votate prima delle elezioni”.

VENTO FORTE, DANNI SULLE FERROVIE E NEI PORTI
I previsori ci avevano visto chiaro: dalla notte di giovedì la Liguria è stata investita da un forte vento di tramontana che ha regalato cielo limpido ma anche provocato danni. La ferrovia Genova-Ventimiglia è rimasta interrotta a lungo per colpa degli alberi caduti sui cavi e sui binari. Molti interventi dei pompieri tra Sanremo e Imperia per rami e altri oggetti abbattuti, ma la maggior parte del lavoro è stata a Villa Faraldi dove un tratto di bosco ha preso fuoco. A Genova Sopraelevata interdetta alle moto, chiusi i parchi e i cimiteri. Nel porto di Pra-Voltri una nave di 350 metri ha rotto gli ormeggi per via delle raffiche, non molto distante dal relitto della Costa Concordia.

ANCHE FORZA ITALIA CON RIXI, NCD ALLEATO “SCOMODO” DI PAITA
Prosegue la corsa alle regionali di maggio. Dopo la candidatura di Garaventa avanzata dal coordinatore ligure di Forza Italia, Sandro Biasotti, il centrodestra si riunisce compatto attorno a Edoardo Rixi. Manca solo l’ufficialità per consacrare il vice segretario federale leghista, già benedetto da Salvini, come avversario della Paita. L’Ncd, però, non condivide. Il suo coordinatore regionale, Eugenio Minasso, si è tirato fuori dall’accordo, e sembra sempre più veritiera l’ipotesi che il partito sosterrà proprio la candidata del centrosinistra. Un caso pronto a scoppiare, perché il segretario regionale Pd, Giovanni Lunardon, ha detto a chiare lettere che, nella coalizione della Paita, per una lista popolare come Ncd non ci sarebbe posto.

SESTRI PONENTE, PICCHIATA A 12 ANNI DA UNA “BULLA” 17ENNE
Riempita di botte da una 17enne con tanto di spettatori a riprendere la scena col telefonino. Vittima dell’ultimo episodio di bullismo una ragazzina 12enni, presa a calci, schiaffi, morsi e sputi nei giardini di Villa Rossi, a Sestri Ponente. Nel video, diffuso sul web, altri giovani assistono al pestaggio senza intervenire e sembrano perfino divertiti. Ora la “bulla”, che non si è mostrata pentita del gesto ma solo preoccupata di riavere il cellulare, dovrà rispondere di lesioni aggravate. Indagati dalla polizia anche un’altra ragazza 16enne e almeno tre dei ragazzi presenti. “Non siamo intervenuti perché avevamo paura di prenderle anche noi”, hanno detto agli inquirenti. E su Facebook si scatena la rabbia e l’indignazione dei genovesi alla vista delle immagini della violenza.

QUARESIMA, BAGNASCO FA CATECHESI SU YOUTUBE
Il cardinale Bagnasco, arcivescovo di Genova e presidente della Cei, ha scelto di usare i new media per catechizzare i fedeli. Una novità per la città, ma non per la Chiesa, se pensiamo che addirittura il Papa twitta già da tempo. In occasione della Quaresima Bagnasco parlerà in prima persona ai genovesi attraverso il canale YouTube de “Il Cittadino”. Per ognuno dei prossimi venerdì un video dedicato ai temi della Quaresima e della Settimana Santa.