cultura

7 minuti e 59 secondi di lettura
L'appuntamento è come ogni venerdì sera alle 21 su Primocanale. Torna Liguria Ancheu, la trasmissione legata ai dialetti regionali con la partecipazione fissa del professor Franco Bampi.

Temi della serata saranno le storie provenienti da Sestri Levante, ma anche la comicità e la parentesi dedicata ai centenari di Liguria. Tutto con l'interazione del pubblico attraverso il numero verde 800640771.

A metà puntata lo spazio dedicato al tg della settimana in genovese a cura di Fabio Canessa. Qui una sintesi della scaletta con relativa traduzione.

TORE PILÒTTI, ZENA A L’AREGÒRDA E VITIME
Pasou doî anni da-a tragedia, Zena a l’aregòrda e 9 vitime da Tore Pilòtti, mòrte in sciô Meu Giano a-i 7 de mazzo do 2013 into deruo da strutua. A 22.59 e scirenn-e de nave in pòrto an sunou tutte insemme e into spaçio lasciou veuo da-a tore s’é açeizo e luxe do “scito da memöia” inte ‘na çeimònia co-i parenti de vitime. Intanto a Procua de Zena a l’à domandou o rinvio a giudiçio pe çinque personn-e, tra-i quæ o comandante e o primmo ofiçiâ do Jolly Nero, acaxonæ d’asascinio corpozo e de scròllo corpozo. O primmo ofiçiâ Repeto o s’ea difeizo inte l’interogatöio: “No son stæto mi a asmortâ o scistema d’alarme. O diretô de machine o m’à ciamou quande l’ea za tròppo tardi”. O comandante Paoloni o doviâ risponde de faso ascì.

CONCORDIA CIU LEGIA, OUA A PEU ESE MESCIÂ
Tutto pronto pe mesciâ a Concordia. Terminou i loei pe levâghe do peizo, o Consòrçio ch’o l’à gestio a desmiscion o l’à domandou i permissi a-e outoritæ. Se o tempo o saiâ bon, o travaggio o se porieiva fâ za a setemann-a ch’a vegne. Ciu legio de 5.700 tonei, o stracco o vegniâ portou da-a diga de Pra-Votri, dond’o se treuva a-o momento, a-o baçî de riparaçioin de nave de Zena. Un camin de 10 migge, tutto a-o de feua da diga, ch’o duiâ 24 oe. Se partiâ a 4 oe do dòppodisnâ do giorno prefisou pe avei ancon da luxe, dapeu o stramuo inta notoann-a e a-a matin apreuvo l’intrâ in pòrto, finn-a l’ormezzo. O comandante da capitaneria Melone o no l’é sciâtou, ma o promette a mascima atençion. E interferense co-o trafego do pòrto vegnian redute ciu che se peu. A bòrdo da Concordia ghe saiâ dozze personn-e e ‘n elicòttero da Capitaneria o restiâ in airopòrto pronto a intervegnî.

ÇINQUE BLACK BLOCK FRANÇEIXI ARESTÆ INTI CAROGGI
L’an pigiæ a scancasciâ de machine inti caroggi e a l’arivo da Poliscîa an picou i agenti. Coscì çinque françeixi, quattro òmmi e ‘na dònna tra-i 20 e i 25 anni, son stæti arestæ a Zena. Oua son indagæ da-a Procua de Milan pe sachezzo e devastaçion. Se soponn-e che fassan parte di black block ch’an parteçipou a-i scontri milaneixi do primmo de mazzo. A Digos a gh’à atrovou adòsso tònni neigri, maschere e cartinn-e de Milan, ciu atre cöse da deuviâ pe-i scontri inta tann-a donde s’ascondeivan, in montâ de San Nichiozo  Pe-e outoritæ françeixi, i çinque zoeni, ch’apartegnan a ‘n movimento anarchico, saivan di casseur de profescion, saiva a dî di asperti de badaluffe in ciassa.

CONTRA A “BONN-A SCHEUA” TUTTA A LIGURIA IN CIASSA
Tutto unio o mondo da scheua a-i 5 de mazzo pe protestâ contra a riforma promòssa da-o governo. Genitoî, meistre, studenti, ouxiliâi e aministrativi an defilou tra De Feræ e Caregamento con gròsse magagne pe-o trafego. Da mezo a-o corteo, un dragon con scriti tutti i nommi de scheue zeneixi. Manifestaçioin a-a Spezza, Sann-a e Impeia ascì. Compatto o fronte di scindicati, a “Bonn-a Scheua” do Renzi a no cimbra a nisciun. “Solo taggi e nisciun investimento – dixe o Gianni Cazzola de Filt-Cgil – ghe saiâ di problemi co-a gestion do personale e de risòrse, tròppo poei a-i dirigenti”

XYLELLA IN SCE ÖIE DA LIGURIA, FASO ALARME
Pe fortunn-a a no l’é xylella. Aiva misso poia o caxo de ‘n’azienda do Ponente ligure, vexin a-a Pria, donde a Comiscion Ouropea a l’aiva sotopòsto ‘n erbo d’öia a de analixi pe verificâ ch’o no fise atacou da l’avoxou batêio ch’o fa secâ e ciante. Pe-o momento, donque, l’emergensa a l’aresta in Puglia, donde tanti erboi maròtti en za stæti tagiæ. “Poemo tornâ a respiâ”, dixe i bachen da pascionea. Ma in sciô caxo l’é scciupou a polemica tra Bruxelles e o Ministeio de politiche agricole pe di retardi inta procedua.



TORRE PILOTI, GENOVA RICORDA LE VITTIME
A due anni dalla tragedia, Genova ricorda le 9 vittime della Torre Piloti, morte sul Molo Giano il 7 maggio 2013 nel crollo della struttura. Alle 22.59 le sirene delle navi in porto hanno suonato tutte insieme e nello spazio lasciato vuoto dalla torre si sono accese le luci del “luogo della memoria”, in una cerimonia coi parenti delle vittime. Intanto la Procura di Genova ha chiesto il rinvio a giudizio per cinque persone, tra cui il comandante e il primo ufficiale del Jolly Nero, accusati di omicidio colposo e crollo colposo. Il primo ufficiale Repetto si era difeso nell’interrogatorio: “Non sono stato io a disattivare il sistema d’allarme. Il direttore delle macchine mi ha chiamato quando era troppo tardi”. Il comandante Paoloni dovrà rispondere anche di falso.

CONCORDIA ALLEGGERITA, ORA PUÒ ESSERE SPOSTATA
Tutto pronto per spostare la Concordia. Terminati i lavori per diminuirne il peso, il Consorzio che ha gestito lo smantellamento ha richiesto i permessi alle autorità. Se il tempo sarà buono, l’operazione si potrebbe svolgere già la prossima settimana. Alleggerito di 5.700 tonnellate, il relitto verrà portato dalla diga di Pra-Voltri, dove si trova attualmente, al bacino delle riparazioni navali di Genova. Un percorso di 10 miglia, tutto all’esterno della diga, che durerà 24 ore. Si partira alle 16 del giorno prefissato per avere ancora luce, poi il trasporto nelle ore notturne e al mattino seguente l’entrata in porto fino all’ormeggio. Il comandante della capitaneria Melone non è preoccupato, ma promette la massima attenzione. Le interferenze col traffico portuale verrano ridotte al minimo. A bordo della Concordia ci saranno dodici persone e un elicottero della Capitaneria rimarrà in aeroporto pronto a intervenire.

CINQUE BLACK BLOCK FRANCESI ARRESTATI NEI VICOLI
Li hanno beccati a sfasciare macchine nei vicoli e all’arrivo della Polizia hanno malmenato gli agenti. Così cinque francesi, quattro uomini e una donna tra i 20 e i 25 anni, sono stati arrestati as Genova. Ora sono indagati dalla Procura di Milano per saccheggio e devastazione. Si presume che facciano parte dei black block che hanno partecipato agli scontri milanesi del primo maggio. La Digos gli ha trovato addosso tute nere, maschere e cartine di Milano, più altri oggetti da usare per gli scontri nel covo dove si nascondevano, in salita San Nicoloso. Per le autorità fancesi, i cinque giovani, appartenenti a un movimento anarchico, sarebbero casseur di professione, ossia esperti dei tafferugli di piazza.


CONTRO LA “BUONA SCUOLA” TUTTA LA LIGURIA IN PIAZZA
Tutto unito il mondo della scuola il 5 maggio per protestare contro la riforma promossa dal governo. Genitori, maestre, studenti, ausiliari e amministrativi hanno sfilato tra De Ferrari e Caricamento con gravi problemi al traffico. In mezzo al corteo, un dragone con scritti tutti i nomi delle scuole genovesi. Manifestazioni anche alla Spezia, Imperia e Savona. Compatto il fronte dei sindacati, la “Buona Scuola” di Renzi non soddisfa nessuno: “Solo tagli e nessun investimento – dice Gianni Cazzola di Filt-Cgil – ci saranno problemi con la gestione del personale e delle risorse, troppo potere ai dirigenti”.

XYLELLA SUGLI ULIVI DELLA LIGURIA, FALSO ALLARME
Per fortuna non è xylella. Aveva fatto temere il caso di un’azienda del Ponente ligure, nei pressi di Pietra, dove la Commissione Europea aveva sottoposto un ulivo ad analisi per verificare che non fosse infetto dal famigerato batterio che fa seccare le piante. Al momento, dunque, l’emergenza resta in Puglia, dove molti alberi malati sono già stati tagliati. “Possiamo tornare a respirare”, dicono i proprietari del vivaio. Ma sul caso è scoppiata una polemica tra Bruxelles e il Ministero delle politiche agricole per alcuni ritardi nella procedura.