cultura

8 minuti e 13 secondi di lettura
L'appuntamento è come ogni venerdì sera in diretta alle 21 su Primocanale. Liguria Ancheu, la trasmissione di Primocanale dedicata ai dialetti regionali, stasera affronterà il tema legato alle tradizioni del Carnevale. Dopo la puntata tra i vicoli di Genova della scorsa settimana, il primo evento di febbraio è legato ai dolci e alle maschere tipiche del periodo per la Liguria.

In studio Franco Bampi, presidente della Compagna e ospite fisso di Liguria Ancheu, sarà accompagnato da Capitan Spaventa e altre figure del panorama rivierasco. Non mancheranno le bontà gastronomiche e la partecipazione del pubblico attraverso il numero verde 800640771.

A metà serata anche lo spazio dedicato alle notizie più importanti della settimana a cura di Fabio Canessa con il tg zeneize. A seguire una sintesi della scaletta con la relativa traduzione: 

O MATTARELLA O MONTA A-O QUIRINALE, SCRÒLLA L’INTEIZA PD-FORZA ITALIA
O Sergio Mattarella o l’é o neuvo Prescidente da Repubrica italiann-a. A fumâ gianca a l’é arivâ a-a quarta votaçion. 665 e schede co-o seu nomme, ben ben ciu de quelle necesaie. 74 anni, membro in sciortia da Corte Constituçionale e outô da lezze eletorale conosciua comme “Mattarellum”, o l’à dito d’ese vexin a-i bezeugni e a-i problemi di italien. In sciô cian politico a l’é ‘na vitöia do primmo ministro Renzi, ch’o l’à sponciou pe-a seu eleçion, ma ch’oua o doviâ fâ i conti co-a mancansa de l’arembo da drita. “O patto do Nazareno o l’é rotto – l’à tronou i pòrtavoxe de Forza Italia – eimo d’acòrdio che in scê instituçioin se çerneiva insemme, ma coscì no l’é stæto”. “Megio, a stradda pe-e riforme a saiâ ciu drita”, rispondan da-o Pd, donde pe tutta a setemann-a aivan dito che l’eleçion pe-o Quirinale a no fava parte do patto.

NEIE E ZEO IN SCE L’ENTROTÆRA LIGURE, PROBLEMI PE STRADDE E TRENI
A primma vea ondâ de zeo e neie ch’a l’à investio o Nord Italia a l’à tocou a Liguria ascì, ma solo inta parte ciu interna da region. Ingiancæ e valadde da Borgna e da Stua, in scî bricchi de Ponente, donde a Proteçion Çivile a l’à îsou a 2 o livello d’alerta. Tanti fastiddi in scê stradde, sorviatutto pe-a giassa, e in scê ferovie. Inta giornâ de zeuggia son stæti 35 i treni scancelæ tra-a Liguria e o Piemonte. Mezzi pezanti fermi in sce ciu træti de outostradde. Alerta minima in sciô resto do teritöio ligure, ma a neie a l’é comparia anche in scî monti da Ponçeivia, da Fontann-a Bonn-a, da Graveggia e da Screivia. Feua da-i zeughi Zena, ch’a l’à visto solo un pö de gâmisto in scî quartê ciu erti e a l’é stæta batua da ‘n fòrte vento de tramontann-a scua.

COSTA CROCIERE A STRAMUA DI OFIÇÇI A AMBURGO, DIPENDENTI IN CIASSA
De longo in sciô banco l’anonçio de Costa Crociere de voei stramuâ quattro di seu dipartimenti zeneixi inta çitæ tedesca d’Amburgo. Lavoratoî e scindicati in protesta contra l’azienda, ch’a l’à fæto savei de n’avei ancon averto nisciunn-a procedua pe-o stramuo. Inte sti giorni i politichi liguri, insemme co-o ministro di traspòrti Lupi, çerchian de trovâ ‘n acòrdio con Carnival, o gruppo propietaio da compagnia de croxee. Da-o mondo do travaggio e de impreize, però, parte a dua critica a-e instituçioin pe n’avei cangiou un scistema ch’o l’induxe e aziende a scapâ via da Zena e da l’Italia. In ciassa co-i dipendenti da Costa anche quelli da Pronvinsa, in pensceo pe-o seu avegnî co-o pasaggio de competense a-a neuva Çitæ Metropolitann-a.

COVERTUA DO BEZAGNO: REFUOU O RICORSO, PARTE O SEGONDO LÒTTO
A segonda parte di loei pe-a neuva covertua do Bezagno a poriâ partî. O Conseggio de Stato o l’à refuou o ricorso de quattro impreize ch’an perso a gara pe l’asegnaçion. A longa faze de fermo a l’aiva açeizo de gren polemiche dòppo l’aluvion de l’otobre pasou. Oua, sensa ciu impotti burocratichi, o travaggio o doviæ repigiâ. Ma i asperti atendan de longo o scormatô, l’unico intervento, segondo liatri, bon a garantî a seguessa do Bezagno.

A-O ROBY DE TORIN O TERSO FESTIVAL DE CANTO DO GALLO
O festival de Canto do Gallo de San Bertomê o s’é serou co-a vitöia do Roby, un campion de razza amburgheize de ‘n alevamento de Pancalé, in provinsa de Torin. O l’à goagno a competiçion co-un canto tegnuo pe 3 segondi, pigiando o desciù segge in sce doî galli de Conio che in scî quattro parteçipanti liguri. L’anno pasou o primmo pòsto o l’ea tocou a ‘n gallo de Seborga, co-un canto d’8 segondi e passa. Pe megioâ a qualitæ de l’exibiçion, i contendenti gödivan da compagnia de doe galinn-e Fabiola e Margherita.



MATTARELLA SALE AL QUIRINALE, CROLLA L’INTESA PD-FORZA ITALIA
Sergio Mattarella è il nuovo Presidente della Repubblica italiana. La fumata bianca è arrivata alla quarta votazione. 665 le schede col suo nome, ben al di sopra del numero necessario. 74 anni, membro uscente della Corte Costituzionale e autore della legge elettorale nota come “Mattarellum”, ha detto di essere vicino ai bisogni ed ai problemi degli italiani. Sul piano politico è una vittoria del premier Renzi, che ha spinto per la sua elezione, ma che ora dovrà fare i conti con la mancanza dell’appoggio del centrodestra. “Il patto del Nazareno è rotto – hanno tuonato i portavoce di Forza Italia – eravamo d’accordo che sulle istituzioni si sceglieve insieme, ma così non è stato”. “Meglio, la strada per le riforme sarà più dritta”, rispondono dal Pd, dove per tutta la settimana avevano ribadito che l’elezione per il Quirinale non faceva parte del patto.

NEVE E GELO SULL’ENTROTERRA LIGURE, PROBLEMI PER STRADE E TRENI
La prima vera ondata di gelo e neve che ha investito il Nord Italia ha toccato anche la Liguria, ma solo nella parte più interna della regione. Imbiancate la Val Bormida e la Valle Stura, nell’entroterra di Ponente, dove la Protezione Civile ha innalzato a 2 il livello d’allerta. Molti disagi sulle strade, soprattutto a causa del ghiaccio, e sulle ferrovie. Nella giornata di giovedì sono stati 35 i trani cancellati tra Liguria e Piemonte. Mezzi pesanti fermi su vari tratti autostradali. Allerta minima sul resto del territorio ligure, ma la neve è comparsa anche in Valpolcevera in Val Fontanabuona, in Val Graveglia e in Valle Scrivia. Fuori dai giochi Genova, che ha visto solo un po’ di nevischio sui quartieri più alti ed è stata sferzata da un forte vento di tramontana scura.

COSTA CROCIERE TRASFERISCE UFFICI AD AMBURGO, DIPENDENTI IN PIAZZA
Ancora sul banco l’annuncio di Costa Crociere di voler trasferire quattro dei suoi dipartimenti genovesi nella città tedesca di Amburgo. Lavoratori e sindacati in protesta contro l’azienda, che ha fatto sapere di non aver ancora aperto nessuna procedura per il trasferimento. In questi giorni i politici liguri, insieme al ministro dei trasporti Lupi, cercheranno di raggiungere un accordo con Carnival, il gruppo proprietario della compagnia crocieristica. Dal mondo del lavoro e delle imprese, però, parte la dura critica alle istituzioni per non aver cambiato un sistema che induce le aziende a fuggire da Genova e dall’Italia. In piazza coi dipendenti Costa anche quelli della Provincia, preoccupati per il proprio futuro col passaggio delle competenze alla nuova Città Metropolitana.

COPERTURA DEL BISAGNO: RESPINTO IL RICORSO, PARTE IL SECONDO LOTTO
La seconda parte dei lavori per la nuova copertura del Bisagno potrà partire. Il Consiglio di Stato ha respinto il ricorso delle quattro imprese che hanno perso la gara per l’assegnazione. La lunga fase di stallo aveva innescato accese polemiche dopo l’alluvione dello scorso ottobre. Ora, senza più intoppi burocratici, i lavori dovrebbero riprendere. Ma gli esperti attendono sempre lo scolmatore, l’unico intervento, secondo loro, in grado di garantire la sicurezza del Bisagno.

A ROBY DI TORINO IL TERZO FESTIVAL DI CANTO DEL GALLO
Il festival di Canto del Gallo di San Bartolomeo si è chiuso con la vittoria di Roby, un esemplare di razza amburghese di un allevamento di Pancalieri, in provincia di Torino. Ha vinto la competizione con un canto consecutivo di 3 secondi, superando sia due galli di Cuneo sia i quattro partecipanti liguri. L’anno scorso il primo posto era spettato a un gallo di Seborga, con un canto di oltre 8 secondi. Per migliorare la qualità dell’esibizione, i contendenti godevano della compagnia delle due galline Fabiola e Margherita.