cultura

8 minuti e 42 secondi di lettura
L'appuntamento è come sempre alle 21 di ogni venerdì sera. E quella che aprirà il mese di dicembre si preannuncia una trasmissione di Liguria Anche scoppiettante: a Primocanale ritornano i ragazzi di Vobbietta che erano già stati ospiti del format in dialetto durante le scorse settimane catturando una straordinaria curiosità.

Protagonisti saranno Diego Cirri e Filippo Brillado residenti a Isola del Cantone che racconteranno le loro passioni legate alla cura della terra, ma anche a come in Vallescrivia sia stata vissuta l'alluvione e all'attesa del Natale. Assieme a loro, questa volta, un altro amico.

Per il pubblico possibilità di intervenire al numero 800640771.

Tutto con la guida del professor Franco Bampi e la presenza del tg in dialetto curato da Fabio Canessa in grado di raccogliere le notizie più importante della settimana.

A seguire la sintesi con la conseguente traduzione in italiano:

Amt, i dipendenti blòccan e remisse: “Se o Comun o mette di dinæ, se tagemmo o Tfr”
De longo in sciô bolezumme i dipendenti de l’Amt. Mâcordì de primma matin di lavoratoî an blocou a sciortia de remisse de Gavette e Stagen pe fâ di contròlli de seguessa in scê vetue. Segondo o Dria Gamba, scindicalista da Cgil, ‘na trentenn-a de mezzi n’ean boin da mettili in sciâ stradda. L’açion a l’ea intençionâ ascì a contestâ a decixon de Tursci de serâ e pòrte do Conseggio o giorno primma, quande ‘n çentanâ de dipendenti s’ean organizæ de pe liatri pe asciste a-a sescion. O provedimento, pasou con 27 voti, o l’é stæto pigiou “pe garantî l’ordine pubrico e no imbrogiâ i loei do Conseggio”, l’à dito o prescidente Guerello. I manifestanti an pöi misso sciu 'na defilâ finn-a ciassa Crovetto, dando di problemi a-o trafego. “Se o Comun o metiâ di neuvi dinæ pe l'azienda e se troviâ a mainea de redue i còsti sensa pezâ in scê paghe – fa savei i scindicati – di lavoratoî porieivan renonçiâ a 'na parte do Tfr”. Ancon negativa a rispòsta do Comun.

I pompê zeneixi in ciassa pe denonçiâ a gestion de emergense, comensa o dexembre neigro do setô pubrico

Anche i pompê de Zena son chinæ in ciassa pe mostrâ a-e gente comme mai no fonçionn-a i socorsci into mezo de aluvioin. “Çerti de niatri – contan – an dovuo restâ in servixo pe 37 oe sensa pösa, gh’emmo di mezzi mâciapæ e ne tocca de spesso travagiâ co-e sole moen”. L’Usb a domanda ‘n intervento de sprescia pe permette de gestî megio e emergense. Inta mæxima giornâ s’é averto o dexembre de feugo da Cisl, ch’a l’à indito o primmo sciòpero di dipendenti pubrichi pe-o reneuvo di contræti e pe cangiâ e riforme do Governo. Apreuvo vegniâ de atre iniçiative in sce tutto o teritöio naçionale.

Schettino: a Procua a domanda 20 anni, lê o se difende: “I mæ comandi no son stæti missi in pratica”
A Procua de Grosseto a domandiâ 20 anni de prexon pe-o Francesco Schettino, tegnuo pe responsabile do dizastro da Costa Concordia. “Semmo passæ coscì a-a randa pe dâ ciu peizo a-a parte turistica da croxea – l’à dito o Schettino – quella maneuvra l’aiva za fæta un pâ de vòtte”. L’imputou o s’é ancon difeizo aregordando che lê o l’aiva dæto di comandi, ma i ofiçiæ de bòrdo no l’aivan missi in pratica: “Se quarchedun gh’aiva di dubbi in scê mæ indicaçioin – o dixe – o doveiva falo ciæo. No l’é vea che me son distræto. Pöi tutti an taxuo e mi no poeiva savei ch’eimo za in scî scheuggi”.

Neuvi alagamenti in Liguria e mogogni pe-e alerte, o Gabrielli: “Bezeugna aviase a l’emergensa”
A Liguria a l’é finia sotta l’enexima ondâ de brutto tempo ch’a l’à lasciou a nòstra region solo a-i primmi de dexembre. A Zena, donde vaiva o primmo livello d’alerta, s’é alagou torna Stagen pe-o Veilin e l’é stæto serou quarche sottopasso in çitæ. A Ponente s’é levou di mogogni pe-o mascimo stato d’alerta a despeto de preçipitaçioin parsciue inta nòrma. Pe contra, o cappo da proteçion çivile Franco Gabrielli o l’à deciarou che “in ateiza di loei, necesai ma longhi da finî, bezeugna aviase a-e emergense perché a-o primmo pòsto gh’é a vitta de personn-e”.

Recco in festa pe-a fugassa co-o formaggio: l’Union Ouropea a ghe conferisce o marco Igp
Bella notiçia pe-a gastronomia tipica ligure: a fugassa co-o formaggio de Recco a l’à òtegnuo o marco ouropeo Igp (Indicaçion Giögrafica Protezua). “O riconoscimento – comentan da-o consòrçio – o premia a profescionalitæ e l’aspertixe de tutti quelli ch’an mandou in pòrto sto travaggio longhiscimo. Bezoriâ avardâ o marco tanto ch’o vegne ‘n’oportunitæ pe tutto o teritöio de produçion”. Teritöio che, inta disciprinn-a de l’Union Ouropea, o comprendiâ anche i paixi vexin de Söi, Avegno e Camoggi.

Ed ecco la traduzione:

Amt, i dipendenti bloccano le rimesse: “Se il Comune ripatrimonializza, ci tagliamo il Tfr”
Sempre in agitazione i dipendenti di Amt. Mercoledì nel primo mattino i lavoratori hanno bloccato l’uscita delle rimesse di Gavette e Staglieno per eseguire controlli di sicurezza sulla vetture. Secondo Andrea Gamba, sindacalista Cgil, una trentina di mezzi non erano adatti a circolare su strada. L’azione era finalizzata anche a contestare la decisione di Tursi di chiudere le porte del Consiglio il giorno precedente, quando un centinaio di dipendenti si erano organizzati autonomamente per assistere alla sessione. Il provvedimento, passato con 27 voti, è stato preso “per garantire l’ordine pubblico e non ostacolare i lavori del Consiglio”, ha detto il presidente Guerello. I manifestanti hanno poi sfilato fino a piazza Corvetto, causando disagi al traffico. “Se il Comune metterà nuovi soldi per l’azienda e si troverà il modo di ridurre i costi senza pesare sugli stipendi – fanno sapere i sindacati – alcuni lavoratori potrebero rinunciare a una parte del Tfr”. Ancora negativa la risposta del Comune.

I pompieri genovesi in piazza per denunciare la gestione delle emergenze, comincia il dicembre nero del settore pubblico
Anche i pompieri di Genova sono scesi in piazza per spiegare alla gente per quale motivo non funzionano i soccorsi durante le alluvioni. “Alcuni di noi – raccontano – sono dovuti restare in servizio per 37 ore continue, abbiamo mezzi inadeguati e siamo spesso costretti a lavorare con le sole mani”. L’Usb chiede un intervento urgente per permettere di gestire meglio le emergenze. Nella stessa giornata si è aperto il dicembre di fuoco della Cisl, che ha indetto il primo sciopero dei dipendenti pubblici per il rinnovo dei contratti e per cambiare le riforme del Governo. Seguiranno altre iniziative su tutto il territorio nazionale.

Schettino: la Procura chiede 20 anni, lui si difende: “I miei ordini non sono stati messi in pratica”
La Procura di Grosseto chiederà 20 anni di reclusione per Francesco Schettino, ritenuto responsabile del disastro della Costa Concordia. “Siamo passati così a ridosso della costa per dare più valore all’aspetto turistico della crociera – ha detto Schettino – quella manovra la avevo già eseguita un paio di volte”. L’imputato si è ancora difeso ricordando che lui aveva dato ordini, ma gli ufficiali di bordi non li avevano messi in pratica: “Se qualcuno aveva dubbi sulle mie indicazioni – dice – doveva chiarirlo. Non è vero che mi sono distratto. Poi tutti sono stati in silenzio ed io non potevo sapere che eravamo già sugli scogli”.

Nuovi allagamenti in Liguria e malumori per le allerte, Gabrielli: “Bisogna abituarsi all’emergenza”
La Liguria è finita sotto l’ennesima ondata di maltempo che ha lasciato la nostra regione solo ai primi di dicembre. A Genova, dove era in vigore il primo livello d’allerta, si è allagato di nuovo Staglieno a causa del Veilino ed è stato chiuso qualche sottopasso in città. A Ponente sono scaturite proteste per il massimo stato d’allerta malgrado precipitazioni valutate nella norma. Di contro, il capo della protezione civile Franco Gabrielli ha dichiarato che “in atteza dei lavori, necessari ma lunghi da terminare, bisogna abituarsi alle emergenze perché al primo posto c’è la vita delle persone”.

Recco in festa per la focaccia al formaggio: l’Unione Europea le conferisce il marchio Igp

Bella notizia per la gastronomia tipica ligure: la focaccia al formaggio di Recco ha ottenuto il marchio europeo Igp (Indicazione Geografica Protetta). “Il riconoscimento – commentano dal consorzio – premia la professionalità e l’abilità di tutti quelli che hanno portato a buon fino questo lavoro lunghissimo. Bisognerà tutelare il marchio affiché diventi un’opportunità per tutto il territorio di produzione”. Territorio che, nel disciplinare dell’Unione Europea, comprenderà anche i paesi confinanti di Sori, Avegno e Camogli.