cultura

8 minuti e 19 secondi di lettura
L'appuntamento con la trasmissione dedicata al dialetto è come sempre per le 21 di ogni venerdì. Stasera torna Liguria Ancheu e la puntata sarà divisa in due parti: poesia e musica nella prima, derby tra monarchici e repubblicani nella seconda. Tutto con la partecipazione fissa del professor Franco Bampi e i telefoni aperti perché il pubblico da casa possa intervenire in ogni momento. Poi, come sempre, spazio al tg in zeneize a cura di Fabio Canessa. A seguire la sintesi delle notizie più importanti della settimana:

A PAITA A GOAGNA E PRIMAIE CON L’OMBRA DI MASTRUSSI

Tra mille polemiche e rouxie, in sciâ fin l’à goagno lê, a Raffaella Paita, sciortia da-e primaie regionale do Partio Democratico con 4 mia voti de destacco da-o seu aversaio, o Sergio Cofferati. Solo 687 e preferense pe-o Massimiliano Tovo. 55 mia i eletoî. A Zena i numeri dan raxon a-o Cofferati, ma e atre provinse en stæte determinante. “’Na vitöia netta, ‘na festa beliscima, pe-a Liguria saian di anni rock”, l’à dito a Paita a cado. Ma in sce l’alegria da neuva candidâ a governâ a Liguria peiza o fantaxima di mastrussi: intreghe comunitæ de foresti se saivan prezentæ a-i portelli con domandâ a ganasceuia pe-o voto e ben ben de militanti da drita avieivan buzancou a competiçion. Di atri avieivan fotografou a scheda apenn-a marcâ. I garanti do partio indagan apreuvo a 25 caxi mostræ da trei personn-e, compreizo o Cofferati, ch’o l’à dito de no reconosce l’exito de primaie. “L’é vea – risponde a Paita – gh’ea tanti inmigræ, ma no sò pe chi aggian votou”. O senatô de Liguria Civica Maurizio Rossi o l’à prezentou ‘n emendamento a-a lezze eletorale perché segge poscibile agî a livello penale anche contra e inregolaritæ inte primaie de partio.

SCINISTRA ANTI PAITA A-O TRAVAGGIO, A DRITA SPONTA O RIXI 
L’exito de primaie o no lascia queto o scenaio politico. “A vitöia da Paita, òtegnua con l’arembo sccetto de parte da drita, a rende necesaio construe ‘na formaçion de scinistra in vista de eleçioin regionale”. Coscì se ghe leze inte ‘na nòtta spantegâ da Ræ a scinistra. Za o Civati o l’aiva ipotizou o nasce de ‘na neuva lista con di esponenti de Sel e do Pd che no veuan stâ co-a Paita, e no l’é da scartâ che ghe pòsse intrâ quarchedun do Movimento 5 Stelle. Anche l’atra sponda a mescia quarcösa. A Lega Nord a se zeuga l’òmmo de ponta Doardo Rixi, zoeno e regagio comme a Paita, ch’o l’à inandiou o “Comitato de Liberaçion Regionale” pe mandâ via a scinistra da.a Liguria. Ancon da definise a scitoaçion de Forza Italia, coscì comme quella de l’Ncd ch’o no l’à mai ofiçializou o maiezzo co-a Paita.

O NAPOLITANO O SE DIMETTE, PARTE A CORSA A-O CÒLLE
Bolezumme in vista pe-a politica naçionale ascì dòppo e dimiscioin – anonçiæ – do Prescidente da Repubrica Giorgio Napolitano. A letia a l’é stæta firmâ a-i 14 de zenâ. “Seguo che son contento de tornâ a caza”, o l’à dito a-a sciortia da-o Quirinale parlando co-unna figeua. O l’é stæto o primmo prescidente italian a crovî doî mandati, pe ‘n insemme de neuve anni de prezensa a-o Còlle. Squæxi tutto o mondo politico o gh’à manifestou o seu ringraçiamento, ma oua se doviâ travagiâ pe trovâ un sucesô. A pigiâ pe-o momento e seu fonçioin saiâ o prescidente do Senato Piero Grasso.

O MEUE IN MÖTO A 20 ANNI, I ÇITÆN: “VOEMO CIU SEGUESSA”
Tragica mòrte a-a Foxe, donde un figeu de 20 anni o l’à perso a vitta in möto investio da ‘n’ambulansa a l’incroxo tra corso Torin e via Invrea. O se ciamava Gabriele Gravante e o fava l’arbitro de balon. Pâ ch’o gh’avesse e scofiete inte oege e o no l’avesse sentio de scirenn-a.. I çitæn denonçian: “L’é di anni che cianzemmo mòrti e ferii a quell’incroxo, voemo ciu seguessa”.

CARTELLI A LUXE ROSSE A SAN PÊ D’ÆNN-A: “’NA PROVOCAÇION”
Cartelli stradali con disegnæ di atti de sesso e marcou sotta l’oraio relativo. A l’é a dua provocaçion contra o Comun de ‘n artista de San Pê d’Ænn-a, ch’o se fa ciamâ Albo e o l’à decizo de denonçiâ feua di denti a magagna da prostituçion into seu quartê: “Ste stradde vegnan di bordelli za da-a primma seiann-a. Coscì no se peu ciu vive, e nòstre figge vegnan scangiæ pe dònne da marciapê. Gh’é da avei vergheugna a invitâ de gente in caza. Donde pratican o mestê se ghe treuva ògni qualitæ de brutô, pe no parlâ de cazann-e”.


Ecco la traduzione in italiano:

PAITA VINCE LE PRIMARIE CON L’OMBRA DEI BROGLI
Tra mille polemiche e rancori, alla fine ha vinto lei, Raffaella Paita, uscita dalle primarie regionali del Partito Democratico con 4 mila voti di distacco dal suo avversario, Sergio Cofferati. Solo 687 le preferenze per Massimiliano Tovo. 55 mila gli elettori. A Genova i numeri danno ragione a Cofferati, ma le altre province sono state determinanti. “Una vittoria schiacciante, una festa bellissima, per la Liguria saranno anni rock”, ha detto la Paita a caldo. Ma sull’allegria della nuova candidata a governare la Liguria pesa lo spettro dei brogli: intere comunità di straniere si sarebbero presentati agli sportelli chiedendo il premio per aver votato e molti militanti di destra avrebbero inquinato la competizione. Altri avrebbero fotografato la scheda appena contrassegnata. I garanti del partito indagano su 25 casi indicati da tre persone, tra cui Cofferati, che ha affermato di non riconoscere l’esito delle primarie. “È vero – risponde la Paita – c’erano tanti immigrati, ma non so per chi abbiano votato”. Il senatore di Liguria Civica Maurizio Rossi ha presentato un emendamento alla legge elettorale perché sia possibile agire a livello penale anche contro le irregolarità nelle primarie di partito.

SINISTRA ANTI PAITA AL LAVORO, A DESTRA SPUNTA RIXI

L’esito delle primarie non lascia immobile lo scenario politico. “La vittoria della Paita, ottentuta con l’appoggio esplicito di settori della destra, rende necessario costruire una formazione di sinistra in vista delle elezioni regionali”. Così si legge in una nota diffusa da Rete a sinistra. Già Civati aveva ipotizzato la nascita di una nuova lista con esponenti Sel e Pd che non vogliono allearsi con la Paita, e non è da scartare che possa aggregarsi qualcuno del Movimento 5 Stelle. Anche l’altra sponda muove qualcosa. La Lega Nord si gioca l’uomo di punta Edoardo Rixi, giovane e rampante come la Paita, che ha lanciato il “Comitato di Liberazione Regionale” per mandar via la sinistra dalla Liguria. Ancora da definirsi la situazione di Forza Italia, così come quella di Ncd che non ha mai ufficializzato il matrimonio con la Paita.

NAPOLITANO SI DIMETTE, PARTE LA CORSA AL COLLE

Maretta in vista anche per la politica nazionale dopo le dimissioni – annunciate – del Presidente della Repubblica Giorgio Napolitano. La lettera è stata firmata il 14 gennaio. “Certo che sono contento di tornare a casa”, ha detto all’uscita dal Quirinale parlando con una bambina. È stato il primo presidente italiano a ricoprire due mandati, per un totale di nove anni di permanenza al Colle. Quasi tutto il mondo politico gli ha manifestato il proprio ringraziamento, ma ora si dovrà lavorare per trovare un successore. A prendere momentaneamente le sue funzioni sarà il presidente del Senato Piero Grasso.

MUORE IN MOTO A 20 ANNI, I CITTADINI: “VOGLIAMO PIÙ SICUREZZA”
Tragica morte alla Foce, dove un ragazzo di 20 anni ha perso la vita in moto travolto da un’ambulanza all’incrocio tra corso Torino e via Invrea. Si chiamava Gabriele Gravante e faceva l’arbitro di calcio. Pare che indossasse gli auricolari e non avesse sentito la sirena. I cittadini denunciano: “Sono anni che piangiamo morti e feriti a quell’incrocio, vogliamo più sicurezza”.

CARTELLI A LUCI ROSSE A SAMPIERDARENA: “UNA PROVOCAZIONE”
Cartelli stradali con disegnati atti sessuali e indicato sotto l’orario relativo. È la dura provocazione contro il Comune di un artista di Sampierdarena, che si fa chiamare Albo e ha deciso di denunciare senza veli il problema della prostituzione nel suo quartiere: “Queste strade diventano bordelli già dalla prima serata. Così non si può più vivere, le nostre figlie vengono scambiate per prostitute. Bisogna avere vergogna di invitare gente a casa. Dove esercitano il mestiere si trova ogni genere di sporcizia, per non parlare dei clienti”.