cultura

Appuntamento alle 21 su Primocanale
10 minuti e 50 secondi di lettura
Dopo aver appreso dai giovani agricoltori i segreti di orti ricchi tra Vobbietta e Savignone, stasera Liguria Ancheu riproporrà nuovamente una puntata esterna: il tema sarà Bogliasco e le sue bellezze.

La trasmissione dedicata ai dialetti regionali passa così dall'entroterra alla costa andando alla scoperta di perle culturali, commerciali e del divertimento levantino. Tutto con la guida del professor Franco Bampi, presidente dell'Associazione A Compagna.

A metà serata, inoltre, il tg con le notizie più importanti della settimana a cura di Fabio Canessa. Venerdì prossimo il format tornerà in studio con la possibilità di interagire direttamente con gli ospiti da parte del pubblico grazie al numero verde 800640771.

A seguire la sintesi della scaletta con relativa traduzione:

O TOTI O PREZENTA A ZONTA, SCONTRO CAVO-PAITA
Prezentâ da-o prescidente Giovanni Toti a squaddra de governo ch’a ghe staiâ d’arente a-o timon da Region. Inta neuva zonta trei asesoî pe Forza Italia e Lega, un pe Fratelli d’Italia, ma o Toti o se têgne pe lê a delega a-o banso. A-a seu segonda Sonia Viale sanitæ e inmigraçion, o Rixi o se piggia i pòrti e l’energia. L’urbanistica e e politiche de l’abitaçion saian do Marco Scajola, infrastrutue e ambiente a-o Giampedrone, co-a giornalista Ilaria Cavo a louâ in sce sport, politiche pe-i zoeni e comunicaçion. Særa o çercio o Giovanni Berrino con travaggio, traspòrti e relaçioin co-i scindicati. Mâcordì o discorso d’avertua in Conseggio, condio da-o Toti con çitaçioin da-o Kennedy a-o Pertini finn-a o Mao Tse Tung. Into mezo i argomenti ch’en stæti i ciu cadi fin da-a campagna eletorale: un neuvo scistema de Proteçion Çivile, a firma do governo pe-o Terso Valico, a sanitæ, o scormatô do Bezagno. Aspia a critica da Raffaella Paita dòppo o discorso: “Livello basciscimo, o programma o l’é ‘n elenco de seunni sensa ‘na poula in sce comme veuan fâ e cöse che dixan. O saiâ un Vietnam”. Risposta a-o xeuo da Cavo: “A no l’à impreizo a leçion, a parla de nòstre comme de bonn-e intençioin, ma liatri inte dex’anni n’an fæto manco un compitin”.

GREXA, GOÂGNA O ‘NO’: A MERKEL A ZEA E TRATATIVE
Co-o 61% di voti o pòpolo grego o dixe ‘no’ a-a propòsta de cazann-e in cangio de neuvi finançiamenti pe sarvâ o paize. Un muggio de gente o s’é asbriou a festezâ inte ciasse. O prescidente Tsipras: “Emmo mostrou che a democraçia a no peu ese missa a sequæo. St’exito chì o no l’é ‘na rotua con l’Union Ouropea”. O ministro de l’economia Varoufakis o l’à dæto e demiscioin “pe permette a-o prescidente – dixe lê – de trovâ ‘n acòrdio ciu a-a spedia”. “E politiche d’ousteritæ an falio”, l’à dito o Tsipras into prezentâ a l’Ourogruppo un neuvo cian. Ma e tratative restan de longo impâtanæ. Gh’é tempo finn-a domenega, dapeu, segondo o Juncker, s’inandiâ a sciortia da l’euro co-un programma d’agiutti. Pe-a cançelea todesca Angela Merkel “a Grexa a va contra ‘na miagia”. Solidarietæ da-i socialisti: “Bezeugna schivâ a tutti i conti o Grexit, ‘n’Ouröpa sensa a Grexa a no l’existe”.

SPARI IN SCIÔ CAMPO NÒMADI DE CORNIGEN, UN FERIO
Fòscia o l’é stæto o gesto de protesta de un rescidente. Porieiva ese sta chì a raxon de quante l’é capitou a neutte de zeuggia a Cornigen, in via Muratori, donde ‘n òmmo o s’é misso a sparâ co-un scceuppo a balin in sce ‘n campo nòmadi. Un abitante, ‘n òmmo de 50 anni, o l’é arestou ferio a-o brasso da ‘na scavenn-a. L’outô do gesto, repigiou da ‘na telecamia, o l’à sparou d’in sce ‘n ponte, vestio de neigro co-un casco intrego; dapeu o l’à sghindou in machina verso San Pê d’Ænn-a. O campo, abuxivo, o se tia adòsso da pe coscì i mogogni di abitanti, sorviatutto da quande o Comun o l’à fæto desbarasâ i parchezzi d’in gio a-o scito. In sciô fæto indaga a Digos e a Squaddra Mòbile de Zena.

CADO RECORD IN LIGURIA, UN MÒRTO PE L’ORAGAN IN VENETO
Gran cado in sciâ Penisoa, sô e sòfoco in Liguria ascì. O scito 3bmeteo.com o l’à registrou ‘na minima de 27 graddi a Zena inta notoann-a tra zeuggia e venardì, un dæto ch’o ne fa a çitæ ciu cada d’Italia. Çentanæa de telefonæ a-o 118 pe patî caxonæ da-e temperatue, solo che in provinsa de Sann-a gh’é stæto mille interventi inte ‘na setemann-a. A Pegi un pescionou de 70 anni o s’é sentio mâ in piscinn-a e o l’à cointou a negâ, sarvou da-i bagnin da strutua. E se in scê nòstre rive patimmo o cado, in Veneto ‘n oragan o l’à semenou mòrte e goasti tra-i paixi de Dolo e Mira, pöco lontan da Veneçia. Un ançian o l’à perso a vitta, atre 72 personn-e en ferie, de quæ 3 grave. O vento a 300 km/h o l’à scciancou erboi e teiti, tante famigge en feua de caza ospitæ da parenti e amixi.

ÇINQUE TÆRE: “TURISTI TUTTI INSEMME, TRÒPPO SCIATO”
“No se peu arivâ a-e Çinque Tære con sto gran sciato, tutti in gruppo, in sce di sentê che no peuan tegnî mai tante personn-e”. Se sfeuga coscì o diretô do parco Patrizio Scarpellini, ch’o torna in sce l’argomento da gestion de streuppe di turisti ch’arivan co-e croxee. “O teritöio o l’é za a tappo, domandemmo de governâ megio i flusci e de spandili no solo inti paixi ma in sce tutta l’estenscion do parco”. Comme primma mezua, l’ente parco o l’à lansou a Carta di Servixi, che a 12 euro a permette de vixitâ tutti i sentê e viægiâ in treno tra Levanto e a Spezza pe ‘na giornâ. “Graçie a-a carta – va avanti o Scarpellini – 120 personn-e louan pe mantegnî o teritöio”. “E dapeu – o dixe – e gente devan aviase a intrâ a-e Çinque Tære comme fisan inte ‘na cristalleria”.


TOTI PRESENTA LA GIUNTA, SCONTRO CAVO-PAITA
Presentata dal presidente Giovanni Toti la squadra di governo che lo affiancherà al timone della Regione. Nella nuova giunta tre assessori per Forza Italia e Lega, uno per Fratelli d’Italia, ma Toti tiene per sé la delega al bilancio. Alla sua vice Sonia Viale sanità e immigrazione, Rixi si prede i porti e l’energia. L’urbanistica e le politiche abitative saranno di Marco Scajola, infrastrutture e ambiente a Giampedrone, con la giornalista Ilaria Cavo a lavorare su sport, politiche giovanili e comunicazione. Chiude il cerchio Giovanni Berrino con lavoro, trasporti e rapporti coi sindacati. Mercoledì il discorso d’apertura in Consiglio, condito da Toti con citazioni da Kennedy a Pertini fino a Mao Tse Tung. In mezzo i temi che sono stati più caldi fin dalla campagna elettorale: un nuovo sistema di Protezione Civile, la firma del governo per il Terzo Valico, la sanità, lo scolmatore del Bisagno. Aspra la critica di Raffaella Paita dopo il discorso: “Livello bassissimo, il programma è un elenco di sogni senza una parola su come vogliono fare le cose che dicono. Sarà un Vietnam”. Risposta al volo della Cavo: “Non ha imparato la lezione, parla delle nostre come buone intenzioni, ma loro in dieci anni non hanno fatto nemmeno un compitino”.

GRECIA, VINCE IL ‘NO’: LA MERKEL GELA LE TRATTATIVE
Col 61% dei voti il popolo greco dice ‘no’ alla proposta dei creditori in cambio di nuovi finanziamenti per salvare il paese. Una gran folla si è riversata a festeggiare nelle piazze. Il presidente Tsipras: “Abbiamo dimostrato che la democrazia non può essere ricattata. Questo risultato non è una rottura con l’Unione Europea”. Il ministro dell’economia Varoufakis ha dato le dimissioni “per permettere al presidente – dice lui – di trovare un accordo più facilmente”. “Le politiche d’austerità hanno fallito”, ha detto Tsipras presentando all’Eurogruppo un nuovo piano. Ma le trattative restano ancora bloccate. C’è tempo fino a domenica, poi, secondo Juncker, si preparerà l’uscita dall’euro con un programma d’aiuti. Per la cancelliera tedesca Angela Merkel “la Grecia va contro un muro”. Solidarietà dai socialisti: “Bisogna evitare a tutti i costi il Grexit, un’Europa senza Grecia non esiste”.

SPARI SUL CAMPO NOMADI DI CORNIGLIANO, UN FERITO
Forse è stato il gesto di protesta di un residente. Potrebbe essere questa la spiegazione di quanto è accaduto nella notte di giovedì a Cornigliano, in via Muratori, dove un uomo si è messo a sparare con un fucile a pallini su un campo nomadi. Un abitante, un uomo di 50 anni, è rimasto ferito al braccio da una scheggia. L’autore del gesto, ripreso da una telecamera, ha sparato da un ponte, vestito di nero con un casco integrale; poi si è dato alla fuga in macchina verso Sampierdarena. Il campo, abusivo, attira da molto tempo i malumori degli abitanti, soprattutto da quando il Comune ha fatto sgombrare i parcheggi intorno all’area. Sul fatto indagano la Digos e la Squadra Mobile di Genova.

CALDO RECORD IN LIGURIA, UN  MORTO PER L’URAGANO IN VENETO
Gran caldo sulla Penisola, sole e afa anche in Liguria. Il sito 3bmeteo.com ha registrato una minima di 27 gradi a Genova nella nottata tra giovedì e venerdì, un dato che ne fa la città più calda d’Italia. Centinaia di telefonate al 118 per malori causati dalle temperature, solo in provincia di Savona ci sono stati mille interventi in una settimana. A Pegli un pensionato di 70 anni si è sentito male in piscina e ha rischiato di annegare, salvato dai bagnini della struttura. E se dalle nostre parti patiamo il caldo, in Veneto un tornado ha seminato morte e distruzione tra i paesi di Dolo e Mira, poco lontano da Venezia. Un anziano ha perso la vita, altre 72 persone sono ferite, di cui 3 gravi. Il vento a 300 km/h ha divelto alberti e tetti, tante famiglie sono fuori casa ospitate da parenti e amici.

CINQUE TERRE: “TURISTI TUTTI INSIEME, TROPPA CONFUSIONE”
“Non si può arrivare alle Cinque Terre in modo così rombante, tutti in gruppo, su sentieri che non possono sopportare così tante persone”. Si sfoga così il direttore del parco Patrizio Scarpellini, che torna sull’argomento della gestione delle ondate di turisti che arrivano con le crociere. “Il territorio è già a tappo, chiediamo di governare meglio i flussi e di distribuirli non solo nei paesi ma sul tutta l’estensione del parco”. Come prima misura, l’ente parco ha lanciato la Carta dei Servizi, che a 12 eurpo permette di visitare tutti i sentieri e viaggiare in treno tra Levanto e La Spezia per una giornata”. “Grazie alla carta – continua Scarpellini – 120 persone lavorano alla manutenzione del territorio”. “E poi – dice – la gente deve abituarsi a entrare alle Cinque Terre come fosse in una cristalleria”.