cultura

Appuntamento alle 21 su Primocanale
9 minuti e 19 secondi di lettura
Stasera alle 21 torna Liguria Ancheu, la trasmissione legati ai dialetti della Liguria. Tra i protagonisti alcuni ospiti provenienti da Sassello, ma anche poeti e scrittori genovesi. Tutto con la presenza fissa del professor Franco Bampi e la possibilità del pubblico di intervenire da casa attraverso il numero verde 800640771. A metà serata il tg curato da Fabio Canessa. A seguire un'anticipazione delle notizie principali con relativa traduzione: 

700 PRÒFUGHI A-O CONFIN, PÒRTE SERÆ DA-A FRANSA
Dramatica emergensa a Vintimiggia donde, segondo a croxe rossa, saivan ciu de 700 i migranti acampæ tra-i scheuggi e a staçion pe çercâ de pasâ o confin co-a Fransa. Moro duo da poliscia françeize ch’a l’avarda a frontea da giorni. I xandarmi preuvan a caciali inderê inte tutte e mainee poscibile. Quelli ch’ariêscian a montâ in scî treni vegnan fermæ e tegnui in cazerma, donde i ciu tanti son spedii torna in Italia. Oua o reizego o l’é sanitaio ascì, sêi caxi de zerbia son stæti açertæ, ma l’Asl a l’asegua: “A no l’é ‘na moutia ch’a s’afæra inte l’aia ma co-o stâ ben ben vexin”. Da no goæi l’é comensou o ramadan, tanti pròfughi pregan e dòrman pe no patî o cado e a sæ. A croxe rossa a sparze pasti e a l’öfre de l’ascistensa. Intanto, i prescidenti da Liguria e do Veneto dixan de no a-o cian do Governo ch’o prevedde, tra l’atro, un centro de riçevimento inte tutte e regioin e agiutti a-i Comun che piggian di migranti. “Bezeugna intervegnî in sciâ Libia pe fermâ i arivi. Se no-o fa l’Ouröpa ò a Nato, niatri devimo o mæximo difende i nòstri çitæn”, l’à dito o Toti. “L’Union Ouropea a porieiva finî a Vintimiggia”, o comento do prescidente do Senato Grasso. 

TIRRENO POWER, TUTTA A ZONTA BURLANDO INDAGÂ
Serou l’investigaçion in sciâ centrale Tirreno Power de Voæ, a Procua de Sann-a a l’à notificou tutti i indagæ: 86 personn-e, tra-i quæ l’intrega zonta Burlando ch’a l’à apenn-a finio de governâ a region. Tutti i asesoî saivan responsabili pe-e delibere de zonta inte l’amia da magistratua. A fâ schitâ o travaggio da Procua l’ea stæto 427 mòrte pöco ciæe avegnue tra-o 2000 e o 2007 pe moutie ligæ a l’aia ateuscegâ. L’incianto o l’é sexio da-o 2014. Inta lista di indagæ o pasou prescidente da provinsa de Sann-a Vacæsa e i scindichi de Voæ e Cugen, ciu asesoî e fonçionai d’ancheu e d’alantô. E caxoin van da l’abuzo d’ofiçio a-o dizastro corpozo agravou, finn-a l’asascinio corpozo plurimo pe-i responsabili de l’azienda. “L’emmo dito de longo, drita e scinistra an sempre travagiou a braçetto pe-o goagno de Tirreno Power e contra a sanitæ di çitæn”, o l’é o comento di deputæ a 5 Stelle.

MERCOU ABUXIVO STRAMUOU, TUTTI CONTRA O DÖIA
O mercou abuxivo de Caregamento o l’à stramuou sotta e miage da Mænn-a, in corso Quadrio, tutti i giorni da 9 oe da matin a 1 oa de dòppodisnâ. A decixon a l’é arivâ lunesdì da Tursci, ma a l’à trovou ben pöco consenso. Critiche a bolacchi in sciô Döia, o Farello do Pd o comenta: “Se sto partio o no l’é bon a dâ recatto a-i problemi de gente, l’é giusto che i zeneixi çernan de l’atro. Sta soluçion a l’é governâ da-a sprescia, çitæ comme Turin gh’an misso quattr’anni a destrigala, no doe setemann-e”. O consegê Vassallo: “S’ancheu lascemmo stâ l’inlegalitæ, doman comme dimmo a-i çitæn che devan pagâ e tasce?”. Da mæxima a pòrtavoxe de l’Ascom Porotto: “I fenòmeni inlegali van sançionæ, no vegnan legali a mesciali”. Pe-o prescidente d’Assoutenti Truzzi, “unna çernia razista, se se veu mette i mercanti abuxivi inte ‘n ghetto”.

PIN DE GENTE A-O SUQ, IN GEXA O DIALOGO TRA RELIGIOIN
Tanto pubrico a-o Suq, l’evento a-o Pòrto Antigo ch’o mesccia incontro tra cortue, integraçion, tiatro e gusto. Pe l’ediçion numero 17, averta finn-a i 24 de zugno, exito confermou anche da-a Ræ, con ciu de 5 mia parteçipanti a l’evento in sce Facebook. Into fin de setemann-a i apontamenti ciu aspêtæ, co-a Kristeva, o Vauro e a D’Alloisio. Sabbo inta gexa de ciassa Banchi, dialogo tra-e religion con letue da-a Bibia, o Vangelo, o Coran e a Sutra co-a voxe do Pippo Del Bono.

A UEFA A DIXE DE SCI, O DÖIA O XEUA IN EUROPA LEAGUE
O Döia o fa a gambetta a-o Zena e o xeua in Europa League. I bleuçerciæ an goagno o ricorso prezentou a l’Uefa e otegnuo a liçensa pe parteçipâ a-a competiçion. Piggian coscì o pòsto di coxin rossobleu che, premiæ ascì da-a clascifica, no son però in regola co-i papê. “N’ò mai avuo de dubbi – comenta a cado o prescidente Ferrero – emmo marcou ‘na ræ inti palaççi, me saiæ stato ciu cao fala in campo, ma se vedde ch’o l’ea ‘n segno do destin che pe anâ in Ouröpa dovescimo pasâ pe-a Svissera”.


700 PROFUGHI AL CONFINE, PORTE CHIUSE DALLA FRANCIA
Drammatica emergenza a Ventimiglia dove, secondo la croce rossa, sarebbero più di 700 i migranti accampati tra gli scogli e la stazione per cercare di oltrepassare il confine con la Francia. Muso duro della polizia francese che controlla la frontiera da giorni. I gendarmi provano a cacciarli indietro i tutti i modi possibili. Quelli che riescono a salire sui treni vengono fermati in tenuti in caserma, dove la maggior parte viene rispedita in Italia. Ora il pericolo è anche sanitario, sei casi di scabbia sono stati accertati, ma l’Asl assicura: “Non è una malattia che si trasmette per via aerea ma col contatto prolungato”. Da poco è iniziato il ramadan, tanti profughi pregano e dormono per non soffrire caldo e sete. La croce rossa distribuisce pasti e offre assistenza. Intanto, i presidenti della Liguria e del Veneto dicono no al piano del Governo che prevede, tra l’altro, un centro di prima accoglienza in tutte le regioni e sovvenzioni ai Comuni che accolgono migranti. “Bisogna intervenire sulla Libia per fermare gli arrivi. Se non lo fanno l’Europa o la Nato, noi dobbiamo comunque difendere i nostri cittadini”, ha detto Toti. “L’Unione Europea potrebbe finire a Ventimiglia”, il commento del presidente del Senato Grasso.

TIRRENO POWER, INDAGATA TUTTA LA GIUNTA BURLANDO
Chiusa l’inchiesta sulla centrale Tirreno Power di Vado, la Procura di Savona ha notificato tutti gli indagati: 86 persone, tra cui l’intera giunta Burlando che ha appena finito di governare la regione. Tutti gli assessori sarebbero responsabili per le delibere di giunta nel mirino della magistratua. A far scattare il lavoro della Procura erano state 427 morti sospette avvenute tra il 2000 e il 2007 per malattie connesse all’inquinamento dell’aria. L’impianto è sotto sequestro dal 2014. Nella lista degli indagati l’ex presidente della provincia di Savona Vaccarezza e i sindaci di Vado e Quiliano, più assessori e funzionari attuali e passati. Le accuse vanno dall’abuso d’ufficio al disastro colposo aggravato, fino all’omicidio colposo plurimo per i responsabili dell’azienda. “L’abbiamo sempre detto, destra e sinistra hanno sempre lavorato a braccetto per l’interesse di Tirreno Power e contro la salute dei cittadini”, è il commento dei deputati a 5 Stelle.

MERCATO ABUSIVO TRASFERITO, TUTTI CONTRO DORIA
Il mercato abusivo di Caricamento ha traslocato sotto le mura della Marina, in corso Quadrio, tutti i giorni dalle 9 alle 13. La decisione è arrivata lunedì da Tursi, ma ha trovato ben poco consenso. Valanga di critiche su Doria, Farello del Pd commenta: “Se questo partito non è in grado di risolvere i problemi della gente, è giusto che i genovesi scelgano altro. Questa soluzione è governata dalla fretta, città come Torino ci hanno messo quattro anni per venirne a capo, non due settimane”. Il consigliere vassallo: “Se oggi permettiamo l’illegalità, domani come diciamo ai cittadini che devono pagare le tasse?” Gli fa eco la portavoce di Ascom Porotto: “I fenomeni illegali vanno sanzionati, non diventano legali spostandoli”. Per il presidente di Assoutenti Truzzi, “una scelta razzista, se si vogliono mettere i venditori abusivi in un ghetto”.

BOOM DI PRESENZE AL SUQ, IN CHIESA IL DIALOGO TRA RELIGIONI
Pubblico numeroso al Suq, l’evento al Porto Antico che mescola incontro tra culture, integrazione, teatro e gusto. Per l’edizione numero 17, aperta fino al 24 giugno, successo confermato anche dal web, con più di 5 mila partecipanti all’evento su Facebook. Nel weekend gli appuntamenti più attesi, con Kristeva, Vauro e D’Alloisio. Sabato nella chiesa di piazza Banchi, dialogo tra le religioni con letture da Bibbia, Vangelo, Corano e Sutra, con la voce di Pippo Del Bono.

LA UEFA DÀ L’OK, LA SAMP VOLA IN EUROPA LEAGUE
La Samp fa lo sgambetto al Genoa e vola in Europa League. I blucerchiati hanno vinto il ricorso presentato all’Uefa e ottenuto la licenza per partecipare alla competizione. Prendono così il posto dei cugini rossoblù che, per quanto premiati dalla classifica, non hanno però le carte in regola. “Non ho mai avuto dubbi – commenta a caldo il presidente Ferrero – abbiamo segnato un gol nei palazzi, avrei preferito farlo in campo, ma si vedde che era un segno del destino che per andare in Europa dovessimo passare per la Svizzera”.