cultura

8 minuti e 10 secondi di lettura
Risorse illimitate quelle di Liguria Ancheu, la trasmissione di Primocanale dedicata ai dialetti della Liguria e in diretta ogni venerdì sera a partire dalle 21.

Stasera come sempre pubblico protagonista attraverso il numero verde 800640771, mezza attraverso il quale i telespettatori possono dialogare con il professor Franco Bampi.

Poi spazio a due giovani fidanzati che vivono la loro storia d'amore basata sul genovese e protagonista principale un sacerdote venuto dall'India che parla e predica in genovese con i suoi parrocchiani di Sant'Olcese.

Immancabile poi lo spazio dedicato una volta al mese all'umorismo di Roby Carletta e come ogni settimana spicca il telegiornale zeneize a cura di Fabio Canessa. A seguire una sintesi della scaletta con relativa traduzione:

CRIXI IN LIBIA, L’ONU A ÇERNE A STRADDA DIPLOMATICA
O Conseggio de Seguessa de l’Onu, riunio mâcordì pasou, o l’à çernuo a soluçion diplomatica pe fermâ l’avansâ de l’Isis in Libia. L’Italia, pe-o momento, a no parteçipiâ a nisciunn-a operaçion de goæra, comme za sperava o primmo ministro Matteo Renzi e, insemme a lê, tutte e fòrse politiche. L’Egitto o va avanti a bombardâ i sciti ocupæ da-i teroristi, che da-a çitæ de Derna çercan d’alargâ o dominio do Stato islamico in Libia. I cappi de l’Isis an menasou ciu vòtte o nòstro paize: “Into gio de pöchi anni – an dito – comandiemo tutta l’Africa e intriemo a Romma. Se v’incalæ a combattine, ve faiemo ‘na goæra sensa fin”. Mascima atençion in scê frontee, o ministro de l’interno Alfano o no scarta o reizego che di teroristi pòssan infiase in scî barcoin di inmigræ.

LIBERA PROFESCION PE-I PRIMAI, O MONTADO: “UN REGALLO”
A l’à dæto da dî a decixon da zonta Burlando de consentî a-i primai di uspiæ a libera profescion feua da-e strutue pubriche. Primma l’ativitæ a l’ea permissa drento a-i uspiæ e con de tariffe regolæ, de quæ ‘na parte a finiva inte casce da sanitæ pubrica; oua i primai porian vixitâ comme quæ se segge mego privou into seu studio e tegnise tutto o goagno. D’acòrdio co-o Burlando l’asesoa Paita e Forza Italia, contrai o Montado e o Roscetti. Pròpio l’asesô a-a sanitæ o l’à definio un “regallo in vista de pròscime eleçioin, ch’o l’aniâ a pezoâ o servixo pe-i çitæn”. Intanto, aregòrda sempre o Montado, migiæa de dipendenti aspetan o reneuvo do contræto co-o Governo ch’o taggia de longo i fondi.

O GIUDIÇE: “UBER O NO L’É ABUXIVO”, A RAGGIA DI TASCISTI   
Proteste e bolezumme a Zena dòppo a sentensa do giudiçe de paxe ch’a l’à descaxonou i outisti d’Uber, l’azienda de traspòrto privou ch’a fa concorensa a-i tascisti. Saiva a dî che quello oferto da Uber o no l’é un servixo abuxivo de tascì, ma ‘na “condivixon volontaia da vetua drento a ‘na ræ sociale”, comme se leze inta sentensa. Lunesdì i tascisti an manifestou davanti a-a Prefetua blocando o trafego. Intanto, o deputou Pd Marco Tullo o s’é dito in pensceo pe l’aia de tenscion che se respia: “Spero che i driti di tascisti, ch’en za açimentæ da-a crixi, vegnan avardæ – o l’à deciarou – e che s’arive a ‘na normativa ciæa a livello naçionale”.

AMBIENTE, IN LIGURIA EMERGENSE GRAVE A TAGGIA E COGHEUO
L’emergensa rumenta in Liguria a l’é grave a reo. Sto chì o pai da comiscion parlamentare incaregâ de fâ luxe in scî abuxi compii in sce l’ambiente e in sciâ gestion da rumenta inta region. Zeuggia a vixita a-a descarega de Colette Ozòtto, a Taggia, da meixi sêxîa e inte l’amia da Procua pe ‘n muggio d’inleçiti ipotizæ. O giorno primma i comisai son pasæ da-o pòrto de Zena e sorviatutto da Cogheuo, donde s’é apreuvo a mêgâ da-o crömo ezavalente o scito pasou da Stoppani. “St’intervento o l’é za costou a-o Stato 60 mioin – comenta a Laura Puppato do Pd – serve de premua ‘na lezze ch’a costrenze chi ateuscega l’ambiente a pagâ tutti i danni sanitai e a scontâ de penn-e ciu due”.

RAPINN-A IN MASCHERA INTE ‘NA BITEGA DE MARASCI
A l’é stæta ‘na vea “rapinn-a de Carlevâ” quella avegnua inta seiann-a de matesdì a Marasci, in corso Sardegna. I laddri s’en prezentæ inte ‘n supermercou armæ de cotello, e ùn di doî o s’ascondeiva a cea derê a ‘na maschera veneçiann-a. I mandilæ se son fæti consegnâ i dinæ da-o cascê, ch’o l’é arestou ferio çercando de fermali, e son scapæ via co-o botin.

CRISI LIBICA, L’ONU SCEGLIE LA STRADA DIPLOMATICA
Il Consiglio di Sicurezza dell’Onu, riunitosi mercoledì scorso, ha scelto la soluzione diplomatica per fermare l’avanzata dell’Isis in Libia. L’Italia, per ora, non parteciperà ad alcuna operazione militare, come già auspicava il primo ministro Matteo Renzi e, insieme a lui, tutte le forze politiche. L’Egitto continua a bombardare le zone occupate dai terroristi, che dalla città di Derna cercano di allargare il dominio dello Stato islamico in Libia. I leader dell’Isis hanno minacciato più volte il nostro paese: “Nel giro di pochi anni – hanno detto – controlleremo tutta l’Africa ed entreremo a Roma. Se osate combatterci, vi faremo una guerra senza fine”. Massima attenzione sulle frontiere, il ministro dell’interno Alfano non esclude il rischio che alcuni terroristi possano infiltrarsi sui barconi degli immigrati.

LIBERA PROFESSIONE PER I PRIMARI, MONTALDO: “UN REGALO”
Ha fatto discutere la decisione della giunta Burlando di consentire ai primari ospedalieri la libera professione fuori dalle strutture pubbliche. Prima l’attività era permessa all’interno degli ospedali con tariffe regolate, di cui una parte finiva nelle casse della pubblica sanità; ora i primari potranno visitare come qualunque medico privato nel proprio studio e trattenere l’intero guadagno. Favorevoli a Burlando l’assessore Paita e Forza Italia, contrari Montaldo e Rossetti. Proprio l’assessore alla sanità lo ha definito un “regalo in vista delle prossime elezioni, che andrà a peggiorare il servizio per i cittadini”. Intanto, ricorda sempre Montaldo, migliaia di dipendenti attendono il rinnovo del contratto col Governo che continua a tagliare i fondi.

IL GIUDICE: “UBER NON È ABUSIVO”, LA RABBIA DEI TASSISTI
Proteste e agitazioni a Genova dopo la sentenza del giudice di pace che ha scagionato gli autisti di Uber, l’azienda di trasporto privato che fa concorrenza ai tassisti. Significa che quello offerto da Uber non è un servizio taxi abusivo, ma una “condivisione volontaria della vettura all’interno di un social network”, come si legge nella sentenza. Lunedì i tassisti hanno manifestato davanti alla Prefettura bloccando il traffico. Intanto, il deputato Pd Marco Tullo si è detto preoccupato per l’aria di tensione che si respira: “Auspico che i diritti dei tassisti, che sono già provati dalla crisi, vengano rispettati – ha dichiarato – e che si giunga a una normativa chiara a livello nazionale”.

AMBIENTE, IN LIGURIA EMERGENZE GRAVI A TAGGIA E COGOLETO
L’emergenza rifiuti in Liguria è generalmente grave. Questo il parere della commissione parlamentare incaricata di far luce sugli abusi compiuti sull’ambiente e sulla gestione dei rifiuti nella regione. Giovedì la visita alla discarica di Collette Ozotto, a Taggia, da mesi sequestrata e nel mirino della Procura per vari illeciti ipotizzati. Il giorno precedente i commissari sono passati dal porto di Genova e soprattutto da Cogoleto, dove è in corso la bonifica dal cromo esavalente dell’ex area Stoppani. “Quest’intervento è già costato allo Stato 60 milioni – commenta Laura Puppato del Pd – serve urgentemente una legge che costringa chi inquina l’ambiente a pagare tutti i danni sanitari e a scontare pene più severe”.

RAPINA IN MASCHERA IN UN SUPERMERCATO DI MARASSI
È stata una vera “rapina di Carnevale” quella avvenuta nella serata di martedì a Marassi, in corso Sardegna. I ladri si sono presentati in un supermercato armati di coltello, e uno dei due si nascondeva il volto dietro a una maschera veneziana. I malviventi si sono fatti consegnare il denaro dal cassiere, che è rimasto ferito nel tentativo di fermarli, e sono fuggiti via col bottino.