cultura

Appuntamento dalle 21 in diretta
7 minuti e 25 secondi di lettura
Dopo due trasmissioni in esterna tra la Vallescrivia e Bogliasco, il format di Liguria Ancheu torna in studio. L'appuntamento con la trasmissione dedicata ai dialetti della regione, quindi, è in studio a partire dalle 21. Il pubblico potrà interagire con gli ospiti e il professor Franco Bampi attraverso il numero verde 800640771. Nella prima parte della trasmissione, spazio a quelli che ci provano: gli studenti dei corsi di genovese alle prese con l'esame della diretta tv. Poi, come sempre, attenzione sui fatti della settimana all'interno del tg in dialetto curato da Fabio Canessa. A seguire una breve anticipazione della scaletta.

GREXA: PASSA L'ACÒRDIO, MA O GOVERNO O LÒCCIA
Con tanto suo a Grexa a l'à aprovou o cian de riforme pe portâ o paize a sarvamento, un compromisso a meitæ tra a sciortia da l'euro vosciua da-i todeschi e o camin verso o falimento. O Tsipras o l'ariêsce a fâse votâ l'acòrdio da-o Parlamento co-i voti de l'opoxiçion, ma a 'n prexo erto: scontri in ciassa, o seu partio scciapou e o mæximo governo a fòrte reizego de cazze. Di gròsci esponenti de Syriza an votou "no" a-o cian ch'o mette fin a-e façilitaçioin fiscale in scê izoe, a-e penscioin antiçipæ e a l'Iva reduta pe sce çerte categorie. 'Na maneuvra da 3 miliardi e passa pe sblocane 86 d'agiutti ouropêi. Quella de zeuggia a l'é stæta tutta 'na giornâ de feugo, con ciu defilæ de protesta. Tutto paxe finn-a a seiann-a, quande in ciassa Syntagma, davanti a-o paxo do Parlamento, l'é scciupou a raggia di estremisti: bombe, molotov, badaluffe co-a poliscîa. "Ò çernuo con responsabilitæ e dignitæ", aiva dito o Tsipras, "l'acòrdio o no ne piaxe ma semmo costreiti a dighe de sci"
O DÖIA A L'UCINA: "SALON? CORPA DA CRIXI, NO DE ZENA"
"Quello ch'o vêgne o saiâ o Salon do repiggio, ma arestiö de longo aragiâ pe fin che no capiö perché Zena a ghe l'à con st'evento". Poule pezante, quelle da Carla Demaria, prescidente de Ucina, inte 'n'intervista co-o Luigi Leone, diretô de Primocanale. "O ligamme tra Zena e sta manifestaçion pe mi o no se peu desgropâ, ma no veu dî ch'o l'agge da restaghe a tutti i conti. A çitæ a no stimma asaæ l'importansa do Salon Nautico, e pe sta raxon mi me ghe sento foresta.". A l'atacco da Demaria l'é tòsto vegnuo apreuvo a rispòsta do scindico Marco Döia: "Zena nemiga do Salon? No me pâ, o Comun o l'à fæto de tutto pe anaghe incontra. A corpa - o dixe - a no l'é de Zena, ma da crixi ch'a l'à investio o setô de barche ascì."
CIANTÊ IN SCÊ COLISSE, SE LOUA A-A METRO FEROVIAIA
E telecamie de Primocanale a-a descoverta do ciantê ch'o faiâ a revoluçion do trafego feroviaio zeneize. Tra Brignole e Prinçipe unna trivella grandiscima arivâ da-a Germania a l'é apreuvo a scavâ doe neuve galerie pe spartî i treni a longa corsa da quelli regionali. O travaggio intrego, insemme a-i loei de Fegin pe terminâ o colegamento spedio tra Votri e Bòrzoi, o costiâ 622 mioin za finançiæ e o no saiâ pronto primma do 2018. Quarche dezaxo da patî, ma in sciâ fin i zeneixi dovieivan aveighe 'na vea metropolitann-a in scê colisse da ferovia, ben integrâ co-o Terso Valico e con di megioamenti pe-o pòrto ascì. De longo in ponto traspòrti, o Combo de Zena o l'à registrou 'na ponta stòrica de pasagê into meize de zugno, o 10% in ciu da l'anno pasou.
ATRO CADO AFRICAN, ALERTA 3 IN SCE TUTTA A LIGURIA
Neuva ondâ de cado african, in Liguria l'é schitou o terso livello d'alerta. Zena tra-e 14 çitæ italiann-e ciu cade. I Comun s'atressan pe proteze soviatutto e categorie ciu a reizego, saiva a dî figeu, ançien e chi söfre de moutie a-o cheu. Ativo o servixo d'emergensa da proteçion çivile, s'arecomanda a tutti, pe quante poscibile, de no sciortî inte oe ciu cade, tra 11 oe da matin e 6 oe da seia, de beive ben ben e de tegnise legi co-o mangiâ.
A PRIMMA DÒNNA INTO CDA DI CAMALLI
Pe-a primma vòtta inta stöia unna dònna a l'intra into conseggio d'aministraçion da compagnia di camalli do pòrto de Zena. Parlemmo da Françesca Çioto, da 15 anni inta compagnia. "No gh'intra ninte e quöte reuza - dixe o console Benvegnui, confermou inte sto gio d'eleçioin - a l'é stæta çernua pe-e seu competense aministrative, che pe niatri son asæ importante".
GRECIA: PASSA L'ACCORDO, MA IL GOVERNO VACILLA
A gran fatica la Grecia ha approvato il piano di riforme per salvare il paese, un compromesso a metà tra l'uscita dall'euro auspicata dai tedeschi e la prosepttiva del fallimento. Tsipras riesce a farsi votare l'accordo dal Parlamento coi voti dell'opposizione, ma a caro prezzo: scontri in piazza, il suo partito spaccato e il governo stesso a forte rischio caduta. Importanti esponenti di Syriza hanno votato "no" al piano che mette fine alle agevolazioni fiscali sulle isole, alle pensioni anticipate e all'Iva ridotta per alcune categorie. Una manovra da oltre 3 miliardi per sbloccarne 86 di aiuti europei. Quella di giovedì è stata tutta una giornata di fuoco, con vari cortei di protesta. Tutto pacifico fino alla serata, quanto in piazza Syntagma, davanti al palazzo del Parlamento, è esplosa la rabbia degli estremisti: bombe, molotov, tafferugli con la polizia". "Ho scelto con responsabilità e dignità", aveva detto Tsipras, "l'accordo non ci piace ma siamo obbligati ad accettarlo".
DORIA ALL'UCINA: "SALONE? COLPA DELLA CRISI, NON DI GENOVA"
"Questo sarà il Salone del rilancio, ma resterò arrabbiata finché non capire perché Zena è ostile a quest'evento". Parole pesanti, quelle di Carla Demaria, presidente di Ucina, in un'intervista con Lugi Leone, direttore di Primocanale. "Il legame tra Genova e questa manifestazione per me è indissolubile, ma non significa che debba rimanerci a tutti i costi. La città sottovaluta l'importanza del Salone Nautico, e per questo mi sento straniera qui". All'attacco della Demaria è subito seguita la risposta del sindaco Marco Doria: "Genova ostile al Salone? Non mi pare, il Comune ha fatto di tutto per andargli incontro. La colpa non è di Genova, ma della crisi che ha investito anche il settore della nautica".
CANTIERE SUI BINARI, SI LAVORA ALLA METRO FERROVIARIA
Le telecamere di Primocanale alla scoperta del cantiere che rivoluzionerà il traffico ferroviario genovese. Tra Brignole e Principe un'enorme trivella arrivata dalla Germania sta scavando due nuove gallerie per separare i treni a lunga percorrenza da quelli regionali. L'intera opera, insieme ai lavori di Fegino per terminare il collegamento veloce tra Voltri e Borzoli, costerà 622 milioni già finanziati e non sarà pronta prima del 2018. Qualche disagio da sopportare, ma alla fine i genovesi dovrebbero avere una vera metropolitana sui binari della ferrovia, ben intergrata col Terzo Valico e con miglioramenti anche per il porto. Sempre in tema trasporti, il Colombo di Genova ha registrato un record di passeggeri nel mese di giugno, il 10% in più rispetto all'anno scorso.
ANCORA CALDO AFRICANO, ALLERTA 3 SU TUTTA LA LIGURIA
Nuova ondata di caldo africano, in Liguria è scattato il terzo livello d'allerta. Genova tra le 14 città italiane più torride. I Comuni si attrezzano per proteggere soprattutto le categorie più a rischio, cioè bambini anziani e persone cardiopatiche. Attivo il servizio d'emergenza della protezione civile, si raccomanda a tutti, per quanto possibile, di non uscire nelle ore più calde, tra le 11 e le 18, di bere molto e di consumare pasti leggeri.
LA PRIMA DONNA NEL CDA DEI CAMALLI
Per la prima volta nella storia una donna entra nel consiglio d'amministrazione della Culmv del porto di Genova. Si tratta di Francesca Ceotto, da 15 anni in compagnia. "Non c'entrano nulla le quote rosa - dice il console Benvenuti, riconfermato a questa tornata elettorale - è stata scelta per le sue competenze amministrative, per noi molto importanti".