cultura

8 minuti e 20 secondi di lettura
Puntuale come ogni venerdì sera torna alle 21 Liguria Ancheu, la trasmissione in diretta di Primocanale dedicata alle parlate regionali. In studio con il professor Franco Bampi saranno presenti alcuni residenti di Sestri Levante tra tradizioni e nuove iniziative del Tigullio. Poi, nella seconda parte ampio spazio agli aneddoti della cucina con le trofie protagoniste. Il pubblico come sempre può intervenire da casa attraverso il numero verde 800640771. A metà trasmissione anche il consueto tg zeneize con i fatti più importanti della settimana a cura di Fabio Canessa, giovane della Compagna. A seguire una sintesi delle notizie con relativa traduzione:

CORPO DE L’ANTIMAFIA IN SCÊ AZIENDE DI FRÆ FOTIA
A direçion antimafia e a poliscîa de Sann-a an misso e moen in scê ativitæ di fræ Fotia, indagæ  co-a caxon d’intestaçion fitiçia de societæ. A sexia, ch’a vâ in scî 10 mioin d’eiro, a l’à da fâ co-e aziende Scavo-Ter, Pdf e Seleni impegnæ inti travaggi pubrichi e into stramuo da tæra. I fræ Fotia, esprescion de ‘na còsca ‘ndranghetista bella fòrte, aivan otegnuo ben ben de ciantê a Zena e Milan, tra-i quæ quello in sciâ Ponçeivia, donde l’é partio l’investigaçion. Segondo a Dia, i Fotia intestavan de neuve dite a di prestanomme de famiggia, ma de fæto e gestivan in primma personn-a. Intanto i louanti de impreize sexie an protestou pe-a poia d’arestâ a tòrçio. I Fotia an prezentou ricorso pe mostrâ che e intestaçioin servivan a fâ anâ avanti o lou.

NEUVO CIAN DI PÒRTI, CIU MERÇE E PÒSTI DE TRAVAGGIO
25 mia neuvi pòsti de travaggio primma do 2018, 70 mia pe-o 2015, 1 mion e 200 mia TEU de merçe in ciu a l’anno. Numeri ambiçioxi quelli a-i quæ ponta o Cian Strategico di Pòrti e da Logistica consegnou de fresco a-o Ministro di Traspòrti Lupi da-o comitato incaregou apòsta. Ma pe mettilo in deuvia bezoriâ incaminâ in scî pòrti italien anche i trafeghi che ancheu viran driti inti scæ do Nòrd Ouröpa. Dito ciæo: megioâ i coridoî de colegamento. O papê o parla ascì de riduçion di costi in scê banchinn-e, burocraçia e tasce ciu lege e digitalizaçion de pratiche de dugann-a. Atre costioin restan sensa rispòsta, comme l’ipòtexi d’outonomia finançiaia e a clascifica di pòrti pe stabilî a prioritæ di investimenti.

REGIONALE, O PD O SÆRA I RANGHI A-I “AMIXI” DA DRITA
Campagna pe-e regionale a-o teuscego, no s’amerma a tenscion into Pd in sciô tema de alianse. A candidâ Paita a l’avieiva dæto ‘na strigiâ a l’asesô regionale Vesco, corpeive d’avei confesou a Primocanale ch’o no veu stâ con çerti esponenti da drita. E a sciusciâ in sciô feugo se gh’é misso torna o Lunardon, segretaio regionale di democratichi, ch’o l’à serou a pòrta a quæ se segge ligamme con l’Ncd e o l’à azonto: “Bezeugna amiâ che inte liste çiviche a sostegno da Paita no figue quarche militante da drita”. O mæximo Lunardon o l’à confermou che no ghe saiâ de primaie pe çerne i candidæ a-o Conseggio, ma i çircoli porian discorine e prezentâ e seu propòste finn-a i 22 de marso.

UNIVERSCITÆ A-I ERXELLI, A BALLA A PASSA A-A REGION
Inzegnaia a-i Erxelli, passa a propòsta do retô Comanducci: a Region a faiâ da regista pe l’asegnaçion di loei e a riçeviâ i 125 mioin stançiæ da-o Miur. “A l’é anæta ben – l’à dito o Comanducci sodisfæto – oua s’arviâ doe töe tecniche pe capî cöse se poriâ stramuâ into parco tecnològico e quæ òbrighi giuridichi e finançiai doviâ pigiase l’Universcitæ”. L’impegno econòmico de l’ateneo o doviæ stâ in gio a-i 20 mioin d’eiro. In ponto mobilitæ, o scindico Döia o l’asegua che i Erxelli no son o monte Gianco e che, segondo o bezeugno, se metiâ ciu celeri pe arivâ in çimma.

FESTA DE MAIEZZO CON VISTA DRAFIN A L’ÆGOAIO DE ZENA
‘Na festa de maiezzo davanti a-i drafin ò a-i squæi? D’oua in avanti se poriâ. L’Ægoaio de Zena o l’arve e pòrte a-e cobie de spozoei che veuggian organizâ ‘n riçevimento feua do comun in fondo a-o mâ. L’iniçiativa de Costa Edutainment a ponta a proponn-e de neuve mainee de deuviâ a strutua. Se comensiâ con l’aperitivo in sciâ Nave Bleu ò amiando i drafin che neuan a fî d’ægoa, pe pöi çenâ a lumme de candeia into salon da basso, tutto sott’ægoa; ò ascì, a segonda di gusti, davanti a-a vasca di squæi, pe provâ l’emoscion de mangiâ arente a-i gren dominatoî do mâ.







BLITZ DELL’ANTIMAFIA SULLE AZIENDE DEI FRATELLI FOTIA
La direzione antimafia e la polizia di Savona hanno messo le mani sulle attività dei fratelli Fotia, indagati con l’accusa di intestazione fittizia di società. Il sequestro, il cui valore si aggira sui 10 milioni di euro, riguarda le aziende Scavo-Ter, Pdf e Seleni impegnati nelle opere pubbliche e nella movimentazione terra. I fratelli Fotia, espressione di una cosca ‘ndranghetista molto potente, avevano ottenuto vari cantieri a Genova e Milano, tra i quali quello sul Polcevera, da dove sono partite le indagini. Secondo la Dia, i Fotia intestavano nuove ditte a familiari prestanome, ma di fatto le gestivano in prima persona. Intanto i lavoratori delle imprese sequestrate hanno protestato per il timore di rimanere disoccupati. I Fotia hanno presentato ricorso per dimostrare che le intestazioni servivano a dare continuità al lavoro.

NUOVO PIANO DEI PORTI, PIÙ MERCI E POSTI DI LAVORO
25 mila nuovi posti di lavoro prima del 2018, 70 entro il 2015, 1,2 milioni di TEU di merci in più all’anno. Numeri ambiziosi quelli cui punta il Piano Strategico della Portualità e della Logistica consegnato da poco al Ministro dei Trasporti Lupi dal comitato appositamente designato. Ma per attuarlo sarà necessario indirizzare sui porti italiani anche i traffici che, ad oggi, virano direttamente sugli scali del Nord Europa. In altre parole: migliorare i corridoi di collegamento. Il documento parla anche di riduzione dei costi sulle banchine, alleggerimento della burocrazia e delle tasse e digitalizzazione delle pratiche doganali. Altre questioni rimangono senza risposta, come l’ipotesi di autonomia finanziaria e la classifica dei porti per stabilire la priorità degli investimenti.

REGIONALI, IL PD CHIUDE I RANGHI AGLI “AMICI” DI CENTRODESTRA
Campagna per le regionali al veleno, non cala la tensione nel Pd sul tema delle alleanze. La candidata Paita avrebbe rimproverato l’assessore regionale Vesco, colpevole di aver confessato a Primocanale di non voler stare con certi esponenti della destra. E a buttar benzina sul fuoco ci si è messo di nuovo Lunardon, segretario regionale dei democratici, che ha chiuso la porta a qualsiasi collegamento con Ncd ed ha aggiunto: “Bisogna vigilare che nelle liste civiche a sostegno di Paita non figuri qualche militante di destra”. Lo stesso Lunardon ha confemato che non ci saranno primarie per scegliere i candidati al Consiglio regionale, ma i circoli potranno discuterne e presentare le proprie proposte fino al 22 marzo.

UNIVERSITÀ AGLI ERZELLI, LA PALLA PASSA ALLA REGIONE
Ingegneria agli Erzelli, passa la proposta del rettore Comanducci: la Regione farà da regista per l’assegnazione dei lavori e riceverà i 125 milioni stanziati dal Miur. “È andata bene – ha detto Comanducci soddisfatto – ora si apriranno due tavoli tecnici per capire cosa si potrà trasferire nel parco tecnologico e quali obblighi giuridici e finanziari dovrà assumersi l’Università”. L’impegno economico dell’ateneo dovrebbe aggirarsi sui 20 milioni di euro. Sulla questione mobilità, il sindacoDoria assicura che gli Erzelli non sono il monte Bianco e che, secondo la necessità, verrà potenziato il collegamento bus.

RICEVIMENTO CON VISTA DELFINI ALL’ACQUARIO DI GENOVA
Una festa di nozze davanti ai delfini o agli squali? Da oggi si potrà. L’Acquario di Genova apre le porte alle coppie di sposi che vogliano organizzare un ricevimento esclusivo in fondo al mare. L’iniziatviva di Costa Edutainment punta a proporre nuovi modi per utilizzare la struttura. Si comincerà con l’aperitivo sulla Nave Blu o ammirando i delfini che nuotano a filo d’acqua, per poi cenare a lume di candela nel salone inferiore, tutto sott’acqua; oppure, a seconda dei gusti, davanti alla vasca degli squali, per provare l’emozione di mangiare affianco ai grandi dominatori del mare.