cultura

10 minuti e 15 secondi di lettura
Il mese di maggio del dialetto, a Primocanale, si apre tra musica e cultura. Protagonisti della nuova puntata canterini e scrittori in un mix che non farà conoscere la parola noia. Liguria Ancheu è in onda a partire dalle 21 anche nel venerdì festivo che apre il nuovo mese di primavera. Tutto con la partecipazione del pubblico da casa che può intervenire attraverso il numero verde 800640771.

In studio è presenza garantita quella del professor Bampi e non mancherà quella divenuta ormai una tradizione, l'intervista ai centenari di Liguria. Ovviamente sempre in dialetto.

A metà serata il tg con le notizie più importanti della settimana a cura di Fabio Canessa. A seguire una sintesi della scaletta con relativa traduzione.

O GRILLO A PRIMOCANALE: “30 INDAGÆ? PENSAVA PEZO”
Intervista escluxiva in sce Primocanale a-o Beppe Grillo, vegnuo matesdì pasou insemme a-a candidâ do Movimento 5 Stelle Alice Salvatore. Eleçioin e tanti temi afrontæ co-o diretô Luigi Leone e l’intrega redaçion de Zena. “Trenta consegê indagæ in sce quaranta? Pensava pezo”, o sciòrte feua. “Comme se fa a no votate? – o dixe a-a Salvatore – se no ti goagni ti veu dî che l’Italia a l’é finia. E gente dixan ‘Chi a conosce questa chì-e?’. No, e Procue no-a conoscian”. In sciô seu ròllo into Movimento o risponde: “Mi n’ò mai scorio nisciun, ma gh’é chi à fadigou a açetâ e nòstre regole e a renonçiâ a tanti dinæ”. Dapeu o parla d’infrastrutue: “A Gronda son 44 chilòmetri in galeria, sotta o Monte Gianco ghe n’é 11. No serve sti gren travaggi de ciumento, serve da logistica e da digitalizaçion”. Secco ‘no’ a-o Terso Valico, e o l’azonze: “A meitæ di container viægian veui, e previxoin di trafeghi no gh’an de senso”. In sciâ sanitæ o sostegne che no ghe segge asæ informaçion: “Tante analixi – o dixe – se fan in dezeuvio, bezeugna çercâ de contegnî a domanda”. Pròppio in sce l’informaçion o l’atacca: “Feua i partii da-a Rai, o servixo pubrico o l’é into senso critico, no inte ‘n’informaçion de parte”. Tra ‘na batua e l’atra a-o Grillo ghe scappa quarche fraze in zeneize e ‘na löde a Liguria Ancheu: “Viatri fæ ‘na trasmiscion in zeneize ch’a l’é straordinaia”.

CATASTROFE IN NEPAL, O PISORNI: “SEGNOU PE SEMPRE”
Catastrofe a-i 25 d’arvî in Nepal, donde un violento tæramòtto o l’à destruto ‘na gran parte do paize e amasou ciu de 4 mia personn-e, infinie quelle pe-a stradda sensa ciu ninte. Segondo e outoritæ do pòsto o conto de vitime o poriæ arivâ a 10 mia. Tòsto 350 i italien corpii, quattro i mòrti. Doî de liatri, l’Oskar Piazza e a Gigliola Mancinelli, favan parte da mæxima spediçion do speliòlogo torentista Nanni Pisorni, rechelin, scampou graçie a l’agiutto do compagno Giuseppe Antonin da-a valanga ch’a l’à asoterou o gruppo. “Mæ figgio o l’é sciâtòu, o l’à visto moî i seu amixi – l’à dito seu moæ dòppo aveilo sentio a-o telefono – O no gh’à ciu ninte, solo i vestî ch’o l’aiva indòsso”. “Staggo ben, ma quello ch’o m’é capitou o m’à segnou pe sempre”, l’à contou lê mæximo a-o fræ Gianluca. Oua o Pisorni o l’é inte ‘n uspiâ vexin a Katmandu pe cuâ ‘na fratua a-a gamba. Tra-i liguri za tornæ da l’inferno nepaleize gh’é doî figeu de Sann-a, partii comme volontai pe ‘n’asociaçion de Finâ. A notiçia ch’a comeuve e ch’a donn-a un pö de speransa a l’é che un figin de quattro meixi o l’é stæto atrovou vivo sotta i muggi de zetto dòppo 22 oe de riçerche.

FIGGIO ARESTOU, O PEDIATRA O SE CACCIA ZU DA-O PONTE
“A magistratua òrba de vòtte a l’amassa”. Con sto bigetto o Françesco Menetto, pediatra ben ben conosciuo a Zena, o s’é caciou zu da-o Ponte Monumentale inta neutte tra sabbo e domenega pasæ. Derê a-o gesto gh’ea o dramma do figgio Marco, speçiâ, misso a-i aresti in ca pe ‘n’investigaçion da Procua de Monsa ch’a l’acaxonn-a d’avei gestio un regîo de meixinn-e sarvavitta. Con lê gh’ea anche a mogê, sarvâ a l’urtimo da-a poliscîa, ch’oua a l’é indagâ pe avei agiutou e instigou o maio a amasase, con tutto che da-e letie scrite a-o figgio se capisce che lê ascì a voeiva fala finia. Oua o speçiâ o l’é tornou in libertæ pe poei asciste seu moæ. A-i giornalisti o l’à dito: “No daggo a corpa a-a magistratua pe quello ch’o l’é capitou, ma sta stöia a m’à destruto”. Polemica tra o cappo da Procua de Monsa, o Corrado Carnevali, e o viceministro da giustiçia Còsta. “Magistratua òrba? Ormai dixan tutti coscì – comenta o Carnevali – cöse doviescimo fâ, ciantâ li d’indagâ pe-a poia che quarche imputou ò i seu câi s’amassan? Lasciâ ch’ògnidun fasse quello ch’o veu?”. Dua a rispòsta do Còsta: “Inte ‘n momento coscì son fraze feua de pòsto”.

EXPO 2015, A VÆNN-A A PÒRTA A SEU FAIN  
Partio ancheu l’Expo de Milan tra polemiche e contestaçioin ciu ò meno quete. Tra-i megio produti da Liguria se poriâ gustâ a fainâ de çeixai. E a sfornala saiâ çento volontai de ‘n’asociaçion da Vænn-a, inte l’entrotæra de Pegi, che tutti i giorni a mazzo, settembre e otobre inandian 600 porçioin pe-i vixitatoî de tutto o mondo. A prezentâ l’iniçiativa l’é stæto o prescidente da Region Cloudio Burlando. Insemme a-a fainâ vegniâ servio o vin da valadda.



GRILLO A PRIMOCANALE: “30 INDAGATI? PENSAVO PEGGIO”
Intervista esclusiva su Primocanale a Beppe Grillo, venuto martedì scorso insieme alla candidata del Movimento 5 Stelle Alice Salvatore. Elezioni e tanti temi affrontati col direttore Luigi Leone e l’intera redazione di Genova. “Trenta consiglieri indagati su quaranta? Pensavo peggio”, esordisce. “Come si fa a non votarti? – dice alla Salvatore – se non vinci tu vuol dire che l’Italia è finita. La gente dice ‘Chi a conosce questa chi-e?’. No, le Procure non la conoscono”. Sul suo ruolo nel Movimento risponde: “Io non ho mai cacciato nessuno, ma c’è chi ha faticato ad accettare le nostre regole e a rinunciare a tanti soldi”. Poi parla d’infrastrutture: “La Gronda sono 44 kilometri in galleria, sotto al Monte Bianco ce ne sono 11. Non servono grandi opere di cemento, servono logistica e digitalizzazione”. Secco ‘no’ al Terzo Valico, e aggiunge: “La metà dei container viaggiano vuoti, le previsioni dei traffici non hanno senso”. Sulla sanità sostiene che non ci sia abbastanza informazione: “Tante analisi – dice – si fanno a vuoto, bisogna cercare di contenere la domanda”. Proprio sull’informazione attacca: “Fuori i partiti dalla Rai, il servizio pubblico sta nel senso critico, non nell’informazione di parte”. Tra una battuta e l’altra a Grillo scappa qualche frase in genovese, e una lode a Liguria Ancheu: “Voi fate una trasmissione in genovese che è straordinaria”.

CATASTROFE IN NEPAL, PIZZORNI: “SEGNATO PER SEMPRE”
Catastrofe il 25 aprile in Nepal, dove un violento terremoto ha distrutto un’estesa regione del paese e ucciso più di 4 mila persone, infinite quelle rimaste per strada senza più niente. Secondo le autorità locali il bilancio delle vittime potrebbe arrivare a 10 mila. Quasi 350 gli italiani coinvolti, quattro i morti. Due di loro, Oskar Piazza e Gigliola Mancinelli, facevano parte della stessa spedizione dello speleologo torrentista Nanni Pizzorni, recchese, salvo grazie all’aiuto del compagno Giuseppe Antonini dalla valanga che ha sotterrato il gruppo. “Mio figlio è scioccato, ha visto morire i suoi amici – ha detto sua madre dopo averlo sentito al telefono – Non ha più niente, solo i vestiti che indossava”. “Sto bene, ma quello che mi è successo mi ha segnato per sempre”, ha raccontato lui stesso al fratello Gianluca. Ora Pizzorni è in un ospedale nei pressi di Katmandu per curare una frattura alla gamba. Tra i liguri già tornati dall’inferno nepalese ci sono due ragazzi di Savona, partiti come volontari per un’associazione di Finale Ligure. La notizia che commuove e che dona un po’ di speranza è che un neonato di quattro mesi è stato ritrovato vivo sotto le macerie dopo 22 ore di ricerche.

FIGLIO ARRESTATO, IL PEDIATRA SI BUTTA GIU’ DAL PONTE
“La magistratura miope a volte uccide”. Con questo biglietto Francesco Menetto, pediatra molto noto a Genova, si è lanciato dal Ponte Monumentale nella notte tra sabato e domenica scorsi. Dietro al gesto c’era il dramma del figlio Marco, farmacista, messo agli arresti domiciliari per un’inchiesta della Procura di Monza che lo accusa di aver gestito un giro illecito di farmaci salvavita. Con lui c’era anche la moglie, salvata all’ultimo dalla polizia, che ora è indagata per aver aiutato e istigato il marito a suicidarsi, nonostante dalle lettere scritte al figlio si capisca come anche lei volesse farla finita. Ora il farmacista è tornato in libertà per poter assistere sua madre. Ai giornalisti ha detto: “Non do la colpa alla magistratura per quello che è successo, ma questa faccenda mi ha distrutto”. Polemica tra il procuratore capo di Monza Corrado Carnevali e il viceministro della giustizia Costa. “Magistratura miope? Ormai dicono tutti così – commenta Carnevali – cosa dovremmo fare, smettere di indagare per paura che qualche imputato o i suoi cari si uccidano? Lasciare che ognuno faccia quel che vuole?”. Dura la risposta di Costa: “In un momento così sono frasi fuori luogo”.

EXPO 2015, LA VALVARENNA PORTA LA SUA FARINATA
Partio oggi l’Expo di Milano tra polemiche e contestazioni più o meno pacifiche. Tra le eccellenze liguri si potrà gustare la farinata di ceci. E a sfornarla saranno cento volontari di un’associazione della Valvarenna, nell’entroterra di Pegli, che tutti i giorni a maggio, settembre e ottobre prepareranno 600 porzioni per i visitatori di tutto il mondo. A presentare l’iniziativa è stato il Presidente della Regione Claudio Burlando. Insieme alla farinata verrà servito il vino della vallata.