cultura

6 minuti e 53 secondi di lettura
L'appuntamento è come ogni venerdì sera alle 21 su Primocanale. Torna in diretta la trasmissione dedicata al dialetto con la possibilità per il pubblico da casa di intervenire attraverso il numero verde 800640771, in studio il professor Franco Bampi è ospite fisso della trasmissione. Tra i temi della serata, attenzione mirata alla borgata genovese di Coronata senza dimenticare la comicità. Poi nel corso della serata, come sempre, il momento del tg in zeneize a cura di Fabio Canessa. Qui sotto la sintesi delle notizie più importanti della settimana.


Sciòpero generale Cgil e Uil, brasse incroxæ inte tutti i setoî

Da-a scheua a-i traspòrti, tutti i setoî pubrichi e privæ se so-afermæ ancheu pe eutt'oe apreuvo a-o sciòpero generale indito da Cgil e Uil. Tutti i comparti unii contra e politiche do governo. “L'é da meixi ch'aspêtemmo de mezue pe cangiâ o Paize ma coscì no se va da niscunn-a parte, ançi”, comenta o segretaio da Cgil zeneize Ivano Bosco. A l'iniçiativa à parteçipou anche i lavoratoî de l'Amt che se so-astegnui da-o travaggio da 9 oe da matin a 5 oe de dòppodisnâ]. De proteste contra l'azienda e o Comun ean za scciupæ into mezo da setemann-a. Matesdì a-a matin servixo a strepelli into Ponente co-i dipendenti Amt a blocâ i outobi in sciortia da-a remissa de Cornigen. 'N'atra manifestaçion o giorno primma in ciassa De Feræ, quande l'é stæto açeizo l'erbo de Dênâ e i dipendenti, che speravan d'incontrâ o scindico, an fermou o trafego.

A Cgil spezinn-a a descarega a Paita: “I lavoratoî no peuan votate”

Da-o mondo di scindicati ariva a scominiga pe-a Raffaella Paita, candidâ a-e primaie do Pd sempre ciu vexinn-e. A ziâ l'asesoa a l'ambiente da Region l'é stæto o Lorenzo Cimino, segretaio provinsale da Cgil de Spezza. “No poemo sostegnî un candidou comme lê ch'a l'é d'acòrdio co-e politiche do travaggio de sto Governo – dixe o Cimino intervistou da Primocanale – a l'é 'na conscideraçion solo che politica, miga corporativa. L'é ciæo che i lavoratoî votian chi saiâ in ciassa con liatri. No se va avanti co-i anonçi e i slogan”. O cappo da Cgil spezinn-a o l'à coscì rispòsto a-a polemica inandiâ da-a mæxima Paita, che inte 'n intervista a-o Secolo a l'aiva strasonou o Cimino, reo d'aveighe gjou e spalle pe raxoin che no gh'an da fâ co-a politica.

Primma neie in Liguria, a gragneua a sfonda un teito: nisciun ferio
L'é arivou l'inverno anche in Liguria, co-o freido ch'o comensa a fase sentî. A primma neie a l'é cheita inte valadde interne da region donde l'é restou ativo o stato d'alerta 1 finn-a mezogiorno de matesdì. Inta notoann-a e Rivee aivan visto 'n atro gianco, quello da gragneua, ch'a l'à picou ben ben soviatutto a Ponente. A Arviseua de d'ato o teito de 'n bar o l'é vegnuo zu pe-o tròppo peizo: pe fortunn-a a strutua a l'ea serâ e no s'é ferio nisciun. Da l'atra parte, a Leivi, derê a Ciavai, un furmine o l'à fæto pigiâ feugo a 'n conduto do gazzo. Anche i zeneixi son stæti adesciæ da 'na ramâ de gragneua, e pe tutta a giornâ parchi e çimitei seræ pe-o vento fòrte.

Dênâ in Liguria, i prezeppi ciu carateristichi e strafalai
No manca ciu goæi a Dênâ e a Liguria a mette in mostra e seu tradiçioin ciu belle. In particolâ quella di prezeppi, 'n'arte antiga e tipica da nòstra region. Un di ciu avoxæ o l'é quello de Manareua, unico a-o mondo co-i seu 15 mia lumin e 250 figue sparse in sciâ colinn-a de Træ Croxe. A Campo se peu amiâ o prezepio mecanico co-i antighi mestê do paize, 'na tradiçion che i abitanti an vosciuo portâ avanti a despeto de l'aluvion. A distingoe quello de Cogheuo saiâ i angei: n'ariviâ ciu de 700, d'ògni forma e mezua, da tutti i canti do mondo. Da no perde manco o prezepio de Bronzin a Lavagna, 'n originaliscima raprezentaçion co-i personaggi da muxica protagonisti, da-o De André finn-a a Mannoia.


Ed ecco la traduzione in italiano di queste notizie:

Sciopero generale Cgil e Uil, braccia incrociate in tutti i settori
Dalla scuola ai trasporti, tutti i settori pubblici e privati si sono fermati oggi per otto ore in seguito allo sciopero generale indetto da Cgil e Uil. Tutti i comparti uniti contro le politiche del governo. “Sono mesi che aspettiamo misure per cambiare il Paese ma così non si va da nessuna parte, anzi”, commenta il segretario Cgil Genova Ivano Bosco. All'iniziativa ha partecipato anche il personale Amt che si è astenuto dal lavoro dalle 9 alle 17.Proteste contro l'azienda e il Comune erano già esplose nel corso della settimana. Martedì mattina servizio a singhiozzo nel Ponente con i dipendenti Amt a bloccare gli autobus in uscita dalla rimessa di Cornigliano. Altra manifestazione il giorno precedente in piazza De Ferrari, quando è stato acceso l'albero di Natale e i dipendenti, che speravano di incontrare il sindaco, hanno fermato il traffico.

La Cgil spezzina scarica la Paita: “I lavoratori non possono votarti”
Dal mondo dei sindacati arriva la scomunica per Raffaella Paita, candidata alle primarie del Pd sempre più vicine. A gelare l'assessore all'ambiente della Regione è stato Lorenzo Cimino, segretario provinciale della Cgil della Spezia. “Non possiamo sostenere un candidato come lei che condivide le politiche del lavoro di questo Governo – dice Cimino intervistato da Primocanale – è una considerazione esclusivamente politica, non corporativa. È ovvio che i lavoratori voteranno chi sarà in piazza con loro. Non si va avanti con gli annunci e gli slogan”. Il leader della Cgil spezzina ha così risposto alla polemica scatenata dalla stessa Paita, che in un'intervista al Secolo XIX aveva pesantemente accusato Cimino, reo di averle girato le spalle per motivi che non hanno a che vedere con la politica.

Prima neve in Liguria, la grandine sfonda un tetto: nessun ferito
È arrivato l'inverno anche in Liguria, col freddo che inizia a farsi sentire. La prima neve è caduta nelle vallate interne della regione dove è rimasto attivo lo stato di allerta 1 fino alle 12 di martedì. In nottata le Riviere avevano visto un altro bianco, quello della grandine, che ha colpito con violenza soprattutto il Ponente. Ad Albissola Superiore il tetto di un bar è crollato per il peso eccessivo: per fortuna la struttura era chiusa e non si è ferito nessuno. Dall'altra parte, a Leivi, alle spalle di Chiavari, un fulmine ha incendiato una conduttura del gas. Anche i genovesi sono stati svegliati da uno scroscio di grandine, e per tutta la giornata parchi e cimiteri chiusi a causa del vento forte.

Natale in Liguria, i presepi più antichi e stravaganti
Non manca ormai molto al Natale e la Liguria mette in mostra le sue tradizioni più belle. In particolare quella dei presepi, un'arte antica e tipica della nostra regione. Uno dei più famosi è quello di Manarola, unico al mondo con le sue 15 mila lampadine e le 250 figure sparse sulla collina delle Tre Croci. A Campo Ligure si può ammirare il presepe meccanico con gli antichi mestieri del paese, una tradizione che gli abitanti hanno voluto portare avanti malgrado l'alluvione. A distinguere quello di Cogoleto saranno gli angeli: ne arriveranno più di 700, di ogni forma e dimensione, da tutti gli angoli del mondo. Da non perdere nemmeno il presepe del “Bronzin” a Lavagna, un'originalissima rappresentazione coi personaggi della musica protagonisti, da De André fino alla Mannoia.